Teme's GANG

mengapa Aku, Engkau dan Mereka begini?

Ditayangkan dengan sebuah video viral..
yang berlatar belakangkan lapangan terbang..
dengan 'pelakon'nya seorang pengawal keselamatan.

sedih.. geram...
apabila penghormatan diberikan kepada yang berpangkat, yang berharta...
sedangkan yang tua dihina..

mana perginya hak untuk tidak diaibkan?
mana letaknya hak penghormatan sebagai seorang islam?
mana hilangnya hak dihormati sebagai orang tua?

“Barangsiapa tidak menaruh hormat kepada orang yang lebih tua diantara kami atau tidak mengasihani yang lebih muda, tidaklah termasuk golongan kami”
-Hadis riwayat Imam Ahmad

aku berfikir mencari punca.. 
walau aku tahu ianya tidak berguna..
kerana aku bukanlah sesiapa..
untuk mengubah sesuatu budaya..

aku mengimbau kembali..
apakah yang aku, engkau dan mereka lalui..
sehingga syaitan terlalu mudah menembusi..
menganggu perasaan dan emosi..






setelah apa yang aku lalui..
kini aku rungutkan kenapa aku, engkau dan mereka jadi begini?
renungkan kembali..
ada sesuatu yang perlu kita ubah di sini..
moga islam, menjadi teras kehidupan sehari-hari..


pss: teme terasa makin terpanggil untuk menyiapkan komik dakwah, agar kanak-kanak bisa memenuhi hiburan dengan perkara yang lebih islami.. 

10 comments:

  1. All the best for your comic Teme!

    ReplyDelete
  2. Salam:)

    Teme buat komik dakwah joinventure dengan mana2 kompeni ke buat sendiri?
    Saya nak join buat sekali dengan teme..boleh?

    Sebab..sy pun rasa terpanggil untuk buat benda yang sama..masyarakat makin kronik T__T

    ReplyDelete
  3. mudah mudahan kita dan 'mereka' diberi hidayah Allah s.w.t utk menjadi hamba Allah yg benar2 beriman :)

    ReplyDelete
  4. Kami menanti komik islami anda..Muga Allah permudahkan setiap usaha menuju kebaikan

    ReplyDelete
  5. terbaik lah teme, teruskan berkarya, komik ni pun boleh membentuk minda anak2 :D

    Moga terus thabat dalam usaha menyuburkan fikrah Islamiah dalam jiwa pembaca.

    ReplyDelete
  6. Okay. Saya tau saya macam agak terlambat baca blog teme. But better late than never.

    ReplyDelete

Hai. It's me, Teme. I'm sorry if you have to go through word verification before posting comment(s). I received tonnes of spam comments lately. I had to turn the word verification on 😕. I'm sorry. Jangan jemu untuk komen tau!

HOT POST!!