Teme's GANG

Meet & Greet. The untold story.


Fuhhhhhhh..... *tiup blog yang dah berhabuk*


Ni gambar favourite aku. Siapa yang snap gambar ni boleh tak kasi link gambar asal kat komen? Aku nak letak credit 😊. Thank you tau?


Tak pernah terlintas pun dalam fikiran aku yang one day aku akan bersetuju untuk adakan satu sesi meet & greet. Selama ni, aku kira, cukuplah orang kenal Teme Abdullah, sebagai sorang lelaki, lulusan architecture, sudah bekerja di negara tertentu, pelukis yang menulis di waktu lapang, dan kadang-kadang terlalu confident untuk menyanyi.

Sekitar Disember 2016,
Masatu aku baru menulis satu buku iaitu Pelukis Jalanan (published February 2016). Aku ingat lagi, dengan yakinnya aku katakan pada publisher yang hampir mustahil aku akan buat sesi yang melibatkan self exposal seperti meet and greet session walaupun hanya untuk turunkan autograph pada buku. Dan aku juga rasakan mungkin ini buku first and last aku. Sebab aku tak rasa orang akan baca buku aku pun. Aku nak hidup senyap-senyap as an architect. Tapi aku merancang je, ada Yang Lagi Hebat merancang daripada aku.

Fast forward.
Bulan April 2018. Aku dah tiba di Malaysia. Dah menulis buku yang keempat. Dah ready untuk meet & greet session yang betul-betul aku taknak buat dulu. Even pagi tu, beberapa jam sebelum sesi tersebut, aku masih fikir “Betul ke apa yang aku buat ni?” Sambil duk betul-betulkan mask hitam yang menutup mulut aku depan cermin di sebuah bilik hotel, sambil duk kemas-kemaskan rambut biar masuk dalam beanie dengan rapi, aku dapat bertubi-tubi whatsapp daripada kawan-kawan yang kenal aku.

“Are you sure about this?”

"Are you ready for the aftermath?"

“Dah fikir masak-masak ke?”

"Susahlah kalau kau dah expose. Takleh lepak dengan kau macam dulu."

“Since kau mula-mula blogging dulu kau tak expose diri kau bro. Belum terlambat nak undur balik.”

“Your privacy, your personal life... Takkan sama dah lepasni.”

“Good luck... I’m sure you’ve tought this through.”

Ada juga followers yang masih risau dan cuba untuk mengubah fikiran aku. Aku dapat DM, PM, tweet, dan sebagainya. Diorang risau sebab diorang ingat aku nak expose diri 100%. Diorang tak tahu pun aku akan pakai mask & cermin mata hitam. But still....... Aku mana pernah berniat pun nak buat perkara ni dulu.

Tapi aku yakin. Niat aku betul insyaAllah. Aku nak raikan pembaca buku aku je. Diorang support aku di zaman aku hanyalah Pelukis Jalanan. Daripada zaman aku menulis blog ni ketika di bangku sekolah menengah lagi. Takkan aku tak boleh berkorban prinsip aku sehari just to say hi pada diorang kan?

“Handsome dah tu,” Ahmad tegur. Dia ada dalam bilik tu jugak.

“Bila aku dah tutup muka baru kau puji aku handsome kan? Hahaha,” aku balas.

“Kau tidur tak malam tadi?” tanya Ahmad lagi.

Aku senyum je.

Ya..... Memang sebenarnya aku tak cukup tidur. Malam sebelum tu aku masih ada discussion dengan crew publisher tentang perjalanan untuk sesi tu. Campur dengan tak boleh tidur sebab banyak sangat fikir. Nervous. Boleh lah tidur kejap walaupun tak lena. Tapi pagi tu ada satu perkara yang buat aku fikir lebih daripada perasaan nervous aku.

Aku takut tak dapat puaskan hati semua orang.

Aku masih tak puas hati dengan decision hasil discussion dengan publisher semalam.

Aku duk target paling ramai dalam 500 orang datang. Yelah, aku bukannya artis pun. Sesi bermula pukul 10 pagi sampai 5:30 petang. Tolak lunch break sejam, tolak waktu pengurusan yang tak dapat dielakkan dalam 30 minit, aku ada 6 jam sahaja untuk jumpa supporters aku yang datang jauh-jauh.

Aku dah cakap kat crew yang aku sanggup korbankan lunch break, apalah sangat tak makan tengah hari kan? Masa zaman student dulu lek je aku kenyangkan perut dengan angin. So, dengan korbankan lunch break, aku akan ada 7 jam bersama mereka yang datang. Tapi aku diingatkan yang lunch break perlu ada jugak walaupun aku taknak makan. Sebab crew-crew lain yang menguruskan aku perlukan lunch break. Aku terselfish, tak teringat pada diorang. Terlampau fikir pasal nak entertain mereka yang datang sampai terlupa crew-crew yang bantu aku. 

So ada 6 jam. 500 bahagi 6 jam, aku ada lebih kurang 43 saat je untuk setiap orang.

Aku fikir sorang-sorang,
5 saat dia naik stage, 5 saat dia turun stage, dah bazir 10 saat. 5 saat lagi dia akan pass buku pada aku, betul-betulkan buku, belek-belek buku. 10 saat aku akan guna untuk autograph dan tulis ucapan ringkas. Nak selfie dah makan 5-10 saat. Jadi, daripada 43 saat tadi, tinggal 8 saat je untuk aku berbual-bual bertanya khabar dengan setiap orang yang datang.

8 saat boleh borak apa je???

Assalamualaikum dibalas waalaikumussalam pun dah hampir 5 saat. Tinggal 3 saat. Aku nak buat apa untuk appreciate mereka yang datang jauh-jauh dalam masa 3 saat je? Aku mula rasa risau. Aku kesian kat mereka yang sanggup beratur dan menunggu.

Lebih merisaukan aku, crew publisher kata mereka jangka 1000 orang akan datang. Aku mula rasa macam diorang ni overrate Teme Abdullah. Macam yang aku cakap tadi, aku tak rasa sampai 500 orang pun yang datang. Diorang pulak predict sekali ganda. So berapa saat je yang tinggal untuk aku spend pada setiap sorang? Aku bertambah resah.

Kami bincang dan bincang. Dan akhirnya satu solusi yang berat terpaksa aku setujukan. Malam sebelum hari meet & greet tu, tepat jam 11:55 malam, aku terpaksa up-kan peraturan untuk hari esok. Peraturan yang kami terpaksa keluarkan selepas perbincangan selama 2-3 jam je.





Sampai ke pagi tu aku berfikir, berfikir, berfikir, dan berdoa moga-moga aku tak guriskan hati mana-mana pihak. Serbasalah sebab terpaksa letakkan syarat untuk autograph 2 buku je paling banyak setiap orang.

Macam mana pulak mereka yang support buku aku daripada yang pertama? They deserve my autograph kat semua buku yang diorang bawa.
Macam mana dengan mereka yang datang jauh-jauh?
Macam mana pulak dengan yang beratur lama?
Macam mana dengan yang sanggup menabung untuk buku aku?
Macam mana pulak dengan personal shopper yang dah janji dengan para pembeli untuk dapatkan autograph?
Aku kurang berpuas hati. Rasa tak kena.

Haih.....

..

...

Hampir pukul 9:30 pagi. Meet and greet pukul 10 pagi.
Walaupun tempat penginapan aku dekat je dengan PWTC (lokasi meet and greet), aku kene gerak awal untuk kurangkan potensi membazir masa. Aku pun keluarkan phone. Bukak instagram. Klik kat new story. Lalu aku ketip-ketip beberapa ayat.

Tepat pukul 9:27 pagi, aku post kat instagram story;





Aku saut coat burgundy, pastu keluar bilik. Dah ada crew publisher yang tunggu untuk bantu iring aku ke dewan PWTC. Ahmad tak boleh ikut aku sebab dia ada meeting haritu.

..

...


Diari Meet & Greet.

Sampai di PWTC,
Kami decide untuk masuk ikut escalator utama daripada carpark. Kami tu terdiri daripada aku, dan 4 orang pengiring. Yelah, buat apa nak masuk sorok-sorok ikut pintu belakang kan? Bukannya orang kenal aku. Supporters aku pun tak tahu pun aku nak pegi pakai mask. Warna baju aku pun diorang tak tahu. Muka lagilah.

Sampai je first floor, aku ikut je 4 orang pengiring tadi berjalan laju sambil menunduk sampai ke depan pintu lift. Aku tunggu pintu tu terbuka. Lama semacam pulak pintu lift ni nak terbuka. Campur perasaan malu-malu aku lagi, memang aku rasa lama. 

Aku perasan ada mata-mata yang perhatikan aku, tapi aku buat relaks macam takda apa-apa yang berlaku. Aku faham, kalau aku jadi diorang pun aku akan usha pelik je mamat yang datang pakai mask tengah-tengah ramai orang kat pesta buku.

Aku macam nampak ada 5-6 orang berjalan ke arah aku. Mungkin nak naik lift sama-sama lah kot. Tak mungkin dia tahu aku Teme. Aku pun berpaling semula menghadap pintu lift. Tiba-tiba aku rasa ada orang cuit-cuit bahu aku macam segan-segan. Aku berpaling.

“Assalamualaikum.... Maaf bang.. Tumpang tanya. Abang ni Teme ke?”

“Waalaikumussalam,” jawab aku dengan kekaguman.

Hebat gila adik ni dapat teka aku Teme? Itu yang terlintas dalam otak aku.

“Eh jom kita ambik gambar? Korang orang-orang pertama yang saya jumpa,” kata aku. Orang yang paling excited nak bergambar. Hahaha.






Pintu lift terbuka. Aku naik dengan harapan dah ada orang yang ready dengan buku untuk aku autograph. 2-3 orang pun jadilah sebab aku perlu manfaatkan setiap saat.

Sampai di tingkat 5. Pintu lift terbuka.
Aku terus nampak ramai orang kat corridor depan lift. Ada yang duduk bersila. Ada yang borak-borak. Ada yang baca buku. Aku mula jadi segan. “Ramainya orang datang pesta buku....,” bisik aku dalam hati.

Tanpa berfikir panjang, aku tunduk & berjalan melintasi diorang slamber je lah. Taknak kacau pengunjung-pengunjung PBAKL dengan penampilan aneh aku. Aku berjalan laju menuju ke dewan. Mula aku perasan ada orang beratur. Aku terfikir, “Bagus jugak orang Malaysia ni... beratur nak beli buku.”

Bila masuk je ke dewan, baru aku perasan yang line beratur kat luar tadi betul-betul kat depan pintu dewan tempat meet & greet aku. Kemudian aku diberitahu oleh seorang crew, hanya dewan tempat aku buat meet & greet session tu je yang dibuka di tingkat 5 tu. So maksudnya, semua orang yang aku tengok tadi ialah pembaca-pembaca buku aku.

YaAllah... Menyesalnya aku tak stop and say hi kat diorang.

Mulalah berderu darah nervous naik sampai ke kepala. Kali terakhir aku rasa nervous macamni masa sekolah rendah, masa pertama kali aku kene baca doa kat pentas perhimpunan sekolah. Dahlah gagap teruk masatu. Kalini nervous campur excited, bukan nervous campur takut macam dulu. Tak sabar nak jumpa semua orang.

Dewan masih kosong. Tapi orang dah ramai beratur kat luar. Aku pun act cool. Keluarkan phone, pastu record video diorang tengah lambai-lambai kat luar pintu. Tapi Allah sahaja yang tahu betapa bergegarnya tangan aku sebab mengigil. Nervous-excited. Tak pernah aku rasa.

Aku genggam lepas genggam lepas tangan beberapa kali. Nak panaskan tangan. Mana tahu boleh kurangkan menggigil. 

Ok I’m ready. Orang pertama naik ke pentas. Aku sapa dan terus bukak buku dia untuk sign.

Ya Allah... buruk nak mampos tulisan aku. Aku pun malu dengan diri sendiri.

Aku ingat gigil aku dah hilang dah. Aku yakin nervous aku dah hilang. Maybe aku overwhelmed, excited, terharu, & happy jumpa mereka-mereka yang sanggup support buku seorang penulis picisan macam aku. Aku sempat mintak maaf kat beberapa orang yang pertama dapatkan autograph sebab tulisan aku memang buruk.

Beberapa minit kemudian,

“Teme... Awak tak boleh tulis ucapan panjang-panjang..... Kita tak cukup masa, ramai orang beratur kat luar,” bisik seorang crew kat telinga aku.

Aku mengangguk bersetuju dalam tidak bersetuju. Kalau boleh aku nak kasi karangan ucapan kat setiap buku. Tapi tak cukup masa. Aku kene patuh.


Thanks,
(Teme’s initial)
To: (nama pembaca)


Tu je yang aku tulis kat setiap buku. Dapatlah jimat banyak masa.
Berulang-ulang aku sapa orang, turunkan autograph, & selfie selama berjam-jam. Tapi langsung tak rasa bosan atau kurang excited. Letih memang dah mula rasa sikit-sikit. Tapi aku excited jumpa semua orang. Percayalah, dalam mask tu pun aku tersenyum. Walaupun orang tak nampak, aku tetap tersenyum tersengih-sengih. Tak boleh kawal.

Tiba-tiba.

“Teme.... Sorry to tell you this... Kita betul-betul tak cukup masa ni. Kita kene jimat masa lagi. Saya cadangkan teme sign 1 buku je instead of 2 buku macam yang kita rancang,” bisik crew. 

Dia pandang aku lama, menunggu jawapan balas.

Aku mengangguk mendengar cadangan tu tanpa memberikan kata persetujuan. Sebab aku memang tak puas hati. Kesian gila kat orang. Diorang mengharap aku autograph kat 2 buku kot semalam? Kan dah janji? Mana boleh macamni. Dahlah kita dah hadkan 2 buku. Takkan nak kurangkan lagi?

So, pada awalnya aku tetap autograph pada 2 buku. Degil. Tapi kalini aku hanya letak initial Teme sahaja. Takda ucapan apa-apa walaupun sesimple ‘thanks’. Aku cuba nak percepatkan masa.

Dalam masa yang sama, aku dah mula rasa kurang selesa sikit dengan outfit aku. Mask tu buat aku susah nak bernafas. Bila hembus nafas, wap akan keluar kat gap bahagian atas mask lepastu sunglasses aku akan kabur, tak nampak apa-apa. Aku kene tahan nafas buat beberapa saat untuk kasi kaburan wap kat sunglasses tu hilang. Kemudian barulah aku bernafas balik.

Lunch break,
Setakat ni, aku masih lagi autograph pada 2 buah buku seperti yang dijanjikan semalam. Crew bawak aku keluar ikut pintu belakang dewan sebab pintu depan dah sesak sangat. Takut menganggu perjalanan majlis. Aku dibawa ke suatu tempat untuk solat zuhur.

“Teme nak apa-apa?” tanya crew yang iringi aku. 

Dia nak tolong belikan makanan tengah hari untuk kami berdua.

“Eh takpa takpa... Saya taknak makan tengah hari,” aku jawab.

Crew tadi mula nampak serbasalah.

“Ya Allah... Takpa... Serious,” aku cuba yakinkan dia.

“Are you sure?” dia double check.

“Yes.. Hahaha... Takpa, saya memang dah set mind taknak makan harini,” kata aku.

Sebenarnya aku bukan taknak makan, tapi aku perlukan masa lunch break tu untuk berfikir. Aku tak boleh multi task.

Selesai solat zuhur, aku lepak kejap kat ruang solat tu. Aku fikir perihal adakah patut aku autograph pada 1 buku je? Kalau aku sign pada 1 buku, mungkin orang tu akan kecewa. Kalau aku sign pada 2 buku, akan ada ramai orang yang beratur tak dapat autograph langsung pada buku mereka sebab ia memakan masa. Lagi kuat kekecewaan orang yang beratur lama-lama tapi tak dapat jumpa langsung. Lepas lunchbreak ni, ada lebih kurang 3-4 jam sahaja lagi untuk sesi meet & greet ni. 

Hmmm..

Aku berfikir.....

“....”

“.....”

“Ok.. aku akan autograph 2 buku jugak senyap-senyap. Crew bukannya nampak pun. Aku akan sign laju-laju untuk cepatkan masa.”

Muktamad. Aku sarungkan coat lepastu keluar daripada ruang solat tu. Crew yang sama tadi dah tunggu kat depan.

“Teme, tengok ni....,” kata crew tu sambil tunjukkan satu alat kat tangan dia.

Alat ni ialah tasbih digital yang orang guna untuk berzikir. Kalini crew ni jadi inovatif sikit. Dia guna alat tu untuk kira berapa ramai pengunjung yang dah dapat autograph aku. Aku tengok paparan pada skrin tasbih tu.

“Ni lah bilangan yang Teme autograph sebelum lunchbreak tadi,” kata dia.

Aku terkejut. Serious tak sampai target aku pun. Dahlah bilangan yang hadir jauh daripada prediction kami. Bukan 500 orang, bukan 1000 orang, malah jauh lebih banyak daripada tu. Aku tak boleh teruskan macamni. Ada beberapa jam je lagi. Takkan aku nak kecewakan mereka yang datang? Aku dah ambik cuti semata-mata untuk pembaca-pembaca penulisan aku yang hadir harini. Aku perlu buat yang terbaik. Aku perlu puaskan hati semua orang.

Dalam perjalanan ke dewan meet & greet selepas lunch break, aku dah ubah fikiran. Aku ubah keputusan yang aku buat lepas solat tadi. Dengan berat hatinya aku terpaksa bersetuju untuk turunkan autograph pada satu buku je. Dengan cara ini je aku boleh tak kecewakan mereka-mereka yang beratur berjam-jam kat luar dewan tu.

Masa yang sedikit dikongsikan sikit sama sikit. Bagi aku, itulah penyelesaian yang paling adil sekarang ni.

Sampai di pintu lift, seorang lagi crew join untuk iringi aku. Kini ada 2 orang yang ‘jaga aku’. Pintu lift terbuka. 2 orang ni terus himpit aku kat bucu dinding lift. Diorang berdiri kat depan aku jadi macam tembok sebab kalini lift penuh dengan orang.

Pintu lift tertutup. Macam biasalah, awkward silence dalam lift. Aku tengok orang-orang yang dalam lift tu. Diorang pun tengok aku jugak. Aku tengok kat button tingkat-tingkat kat lift tu pulak. Hanya button tingkat 5 je yang menyala. Hmmmmm... Maksudnya semua orang dalam lift ni nak pegi ke tingkat 5. Ntah-ntah semua menuju ke meet & greet session aku sebab itu je dewan yang bukak di tingkat 5. Patutlah semua duk tengok aku semacam je. Allah takdirkan kami terjumpa dalam lift.

Aku memecahkan awkward silence tu, “Errrrr... korang ni nak pegi tingkat 5 ke?”

“Aah...,” ada sorang wakilkan jawab. 

Lain-lain semua mengangguk. Ada yag tersengih-sengih.

“Awak ni Teme ke?” ada satu suara bertanya.

“Aah.. Haha... Hai...,” aku lambai-lambai sambil tersenyum awkward dalam mask tu.

Lift dah sampai tingkat 3. 2 tingkat je nak sampai tingkat 5. Aku takda banyak masa dengan diorang dalam lift tu. Takkan nak mintak buku masing-masing pastu autograph dalam lift tu kan? Mana sempat.

Aku buat keputusan lalu bertanya, “Jom selfie ramai-ramai nak?”

“Jom!”
“Nakk!”
“Jommm!”
“Nah phone saya!”
“Saya nak jugak!”
“Lepasni phone saya!”

Satu-satu aku ambik phone diorang untuk selfie dalam lift sempit tu. Pening 2 orang crew yang duk jaga aku. Kesian diorang. Hahaha. Tapi yang paling kesian ialah satu phone terakhir ni. Aku baru nak tekan snap, phone dia mati. Habis battery! Aku kasi balik phone kat dia untuk dia cuba hidupkan. Mana tahu boleh hidup tiba-tiba. Tapi pintu lift dah terbuka, dah sampai tingkat 5. Aku berdiri lagi beberapa saat dalam lift tu sebab nak tunggu phone saudari ni hidup semula.

“Teme... Kita tak banyak masa ni. Dah nak pukul 2 dah ni. Kene start session,” kata crew.

Aku mengangguk tanda faham. Orang mula nampak kekecohan yang berlaku kat lift. Mulalah ada orang yang berjalan ke arah lift. Bimbang aku diserbu, crew tadi tarik aku keluar. Aku sempat mintak maaf kat saudari tadi sebab tak tunggu phone dia hidup.

Kalini orang yang beratur dah lagi ramai daripada mula-mula tadi. Berpusing sampai penuh satu floor barisan diorang. Sampai orang nak keluar lift pun susah. Berbeza dengan masa mula-mula aku sampai pagi tadi, kalini aku boleh lambai-lambai kat diorang. Boleh say hi sebab aku tahu dah semua tu datang untuk meet and greet session ni. Puas hati sebab boleh tegur orang sikit-sikit.

Sampai je kat stage, aku terus keluarkan phone. Bukak instagram, record instagram story buat kali kedua. Dua ini je lah story yang aku rakam sendiri sepanjang pukul 10 pagi sampai 5:30 petang tu. Aku tak tergamak nak buat instagram story masa sesi sedang berlangsung. Sebab itu membazir masa. Ini masa untuk supporters aku. Bukan masa aku. Mereka yang ada dalam dewan tu semua lambai-lambai kat camera. Aku tersenyum.




A post shared by teme Abdullah (@itsteme) on
View post ni kat instagram untuk tengok the other pictures from the session. Kat blog takleh slide2 gambar πŸ˜….


Sesi selepas lunch break bermula.
Crew meet & greet sempat buat announcement berkenaan autograph hanya pada 1 buku tu. Kami kene cepat.

Aku sempat tanya beberapa orang. Rata-ratanya kata yang mereka beratur dekat 2-3 jam. Ya Allah.... Aku tak tahu nak rasa apa. Aku sendiri pikir, “Berbaloi ke korang buat semua ni?” Aku terharu, campur serbasalah, campur risau, campur thrilled, campur excited. Semua ada. Makin laju tangan aku sign buku. Sebab kalau boleh aku nak semua orang dapat sign sekurang-kurangnya satu buku.

Semua baik. Semua sopan. Semua senyum. Semua ramah. Semua civilised. Siap ada parents yang bawak satu family sebab anak-anak mereka baca buku aku. Ada non-muslim. Ada indian. Ada chinese. Ada yang beratur untuk kawan. Macam-macam orang aku jumpa. Amazing experience. Aku jadi tak sedar yang aku tengah sangat-sangat exhausted. Daripada pagi tak makan. Patutnya aku niat puasa je awal-awal tadi.

Walaupun aku kata hanya nak autograph pada satu buku, ada juga yang aku curi-curi tulis quote & wish ringkas bila crew tak nampak (sorry rakan-rakan crew sekalian hahaha). Kalau ada yang cakap haritu birthday diorang, aku akan usahakan untuk sekurang-kurangnya tulis ‘HB’ curi-curi. Tapi aku tetap tak puas hati sebab tulisan aku rata-ratanya buruk sebab nak kejar masa.

Dah pukul 4:30 petang. 
Tinggal kurang daripada sejam je sebelum sesi tamat. 
Tiba-tiba,

“Pssss.. Teme.. Alhamdulillah laju Teme sign kalini...,” ada crew bisik.

“Alhamdulillah...,” aku jawab sambil tangan masih duk bergerak autograph buku & melayan mereka yang datang.

“Kat luar dah kurang orang?” aku bertanya ringkas. 

Aku menjangkakan petang-petang ni orang dah berkurangan. So aku dapatlah autograph buku semua yang datang.

“Hmmmm.. Itulah masalahnya.. Itulah yang saya nak cakap ni.”

“Yes?”

“Orang ramai lagi... sama macam tadi.”

Aku mula tak sedap hati.

Crew tadi menyambung, “Kami ada satu cadangan. Mungkin Teme tak bersetuju. Tapi ni je cara nak buat semua yang datang ada peluang jumpa Teme.”

“Apa cadangannya?” tanya aku yang tak cukup masa nak tanya panjang-panjang.

“Kita bagi option. 2 options kepada setiap orang yang datang. Sama ada nak autograph, atau nak selfie. Diorang kene pilih salah satu je. Baru kita boleh kasi barisan ni flow smoothly....”

“.....”

Aku diam lama. Mungkin crew tu tahu yang aku tak setuju.

Dia cuba yakinkan yang itulah solusi yang terbaik, “Kalau kita buat macamtu pun, agak mustahil kita nak kasi semua orang dapat jumpa Teme.”

Aku tak boleh berfikir panjang. Masa tinggal kurang satu jam je. Orang masih ribu-ribu. Aku terus jawab, “Ok.. buat je apa-apa yang terbaik.”

Crew tadi terus ambik mic buat pengumuman kepada para pengunjung.

Hanya Allah je tahu betapa serbasalahnya aku masatu. Nak sapa mereka yang datang pun sempat bagi salam & thanks je. Senyum aku dah kelat dah dalam mask tu. Mula-mula bagi syarat sign hanya 2 buku. Lepastu turunkan kepada 1 buku. Lepastu turunkan lagi kepada pilihan nak selfie or sign kat 1 buku je. Aku tak sedap hati. Tapi aku kene buat keputusan antara kecewakan sikit orang, atau kecewakan ramai orang. Dan aku pilih yang pertama.

Semuanya mencapai sasaran. Memang kami dapat tingkatkan kelajuan flow barisan pengunjung. Tapi still tak boleh kurangkan mereka yang beratur. Jadi, pukul 5 petang, 30 minit sebelum tamat sesi tu, crew terpaksa tutup barisan. Sesiapa yang datang lewat dah tak boleh beratur sebab tak cukup masa. Dewan tu hanya boleh digunakan sampai pukul 6. Sesi perlu tamat pukul 5:30 untuk kasi crew masa kemas dewan.

..

...

....

Lebih kurang pukul 5:45 petang, 15 minit lewat daripada plan, aku autograph buku yang terakhir haritu. First time aku rasa loya bila tengok sign sendiri. Tapi puas hati. Pintu dewan ditutup. Aku bangun menggeliat.








Walaupun dah tutup dewan, aku dapat berita daripada seorang crew yang datang dekati aku,

“Teme.. Ada orang masih tunggu kat depan pintu dewan.”

Mungkin mereka ingat aku akan keluar melalui pintu depan. Padahal aku akan keluar ikut pintu belakang. Mungkin mereka-mereka ni pembaca yang tak sempat beratur tadi.

Aku tanya, “Ramai?”

“A few hundreds kot. Tak ramai macam tadi.”

“Hmmmm...” aku berfikir cara nak puaskan hati mereka yang masih di luar.

“Tapi dah makin kurang dah.. Mungkin sekarang dah 100-200 orang je,” kata crew tu lagi.

“Awak rasa macam mana?”

“Selfie ramai-ramai dengan diorang. At least ada memory?”

“Genius.. Ok saya akan record instagram story masukkan muka-muka diorang dalam instagram saya,” aku pun terus bangun berjalan laju menuju ke pintu dewan.

“Ehhhh jap jap jap,” crew tadi hentikan aku.

Bila aku berhenti dan berpaling kat dia, dia kata, “Kasi kami a few minutes nak susun pagar kat luar dulu. And biar kami susun beberapa orang untuk jaga Teme kat situ dulu ok?”

“Ok,” aku akur je.

Aku terhutang budi dengan mereka ni. Mereka fikir soal kelancaran dan keselamatan majlis lebih daripada aku sendiri. Kalau ikutkan aku, aku main redah je. Kalau takda diorang, tak mungkin majlis harini jadi smooth macam ni.

Bila semuanya dah ready, aku keluar untuk selfie ramai-ramai.

πŸ’•

Balik je hotel, aku terus solat asar dan terlelap kejap. Sempat keluar makan minum dengan kawan aku yang datang. Malam tu aku nak keluar dinner dengan Ahmad dan sorang lagi kawan kitorang. Aku saja keluar malam-malam sebab taknak kasi orang cam aku. Walaupun aku dah tukar baju, mungkin ada orang yang boleh kenal badan aku. So aku kene berjaga-jaga. Tapi masa tengah tunggu kereta kawan aku sampai, aku terkantoi jugak identiti dengan seorang pengunjung pesta buku. Hahahaha.

A follower sempat screenshot my instagram story & letak kat twitter. Tweet kat bawah ni ceritanya;


Masa keluar makan tu, aku tertidur-tidur.
Tunggu makanan sampai pun aku tidur.
Tengah berborak pun aku terlelap.
Hampir tengah malam baru aku dapat makan breakfast. Literally my first meal lepas hari yang panjang.
Letih dia Allah saja yang tahu.

But aku puas hati sebab aku dah lakukan segala yang aku mampu untuk puaskan hati semua orang. Sebagai manusia, aku dah buat semua. Alhamdulillah.


Mujurlah ada beberapa orang yang upload video experience diorang kat Youtube 😊. Bolehlah aku dapat gambaran situasi kat luar dewan masa aku tengah sibuk dalam dewan. Bawah ni salah satu video diorang.




Thank you semua!

πŸ’•
...........


Hari-hari selepas tu, aku dapat respon-respon yang positif. Alhamdulillah semuanya happy. Aku pun happy jugak. Banyak yang upload gambar masa meet & greet haritu. Lepas beberapa hari baru aku boleh belek-belek gambar kat social media. Cuti aku dah habis, aku kene sambung kerja. Tapi aku curi-curi masa jugak untuk baca surat-surat diorang sampai tertidur.


Imej ni ada kat story highlight aku di instagram. Tajuk dia Meet & Greet 😊.

Surat-surat yang supporters bagi kat aku masa meet & greet tu sejujurnya aku belum habis baca sampai sekarang. Chocolates yang diorang bagi je habis licin Hahahahaha *ketawa dalam kegemukan*

Semuanya positif. Supportif. Aku bersyukur. Aku happy. Kini aku boleh sambung kerja biasa aku dengan tenang. Aku boleh berhenti daripada menjadi Teme kejap. Fokus pada diri aku sendiri pulak.


...........


Sampailah satu hari.

Ada kawan aku send 1 tweet kat aku. Aku baca tweet tu. Lebih kurang macam ni:

“Aku banyak dengar cerita fasal Teme ni. Kalau orang bawak banyak buku pun, dia sign 1 buku ja. Blablabla...”

Aku ubah ayat tweet tu sebab tanak korang cari. Aku taknak burukkan orang tu. Cukuplah sekadar aku luah kat sini. Ayat 'banyak dengar cerita' tu pun dah menampakkan berlakunya umpatan. Biasanya aku akan tutup mata je bila sorang dua cuba fitnah or burukkan aku. Aku dah decide untuk menjadi figure yang boleh dirujuk oleh public. So, aku kene terima yang tak semua orang suka aku. Ada orang yang akan benci walaupun tak bersebab. Aku terima. Tapi kalini, ada sebab ia menarik perhatian aku.

Aku baca reply tweet tu pulak. Rata-rata followers dia cakap;

“Nasib baik kau humble.”
“Nanti kau jangan jadi sombong macamtu.”
“Kau dah famous nanti jangan berlagak.”
“Nasib baik kau tak kekwat. Kau sign je semua buku. Tak macam Teme.”

Hati aku hancur.

Tak pernah sedetik pun aku berniat nak sombong.
Tak pernah sikit pun aku berniat nak bajet bagus.
Tak pernah pun aku plan nak jadi berlagak.
Tak pernah sekali pun aku cuba nak kasi point kat orang untuk mengumpat.

Aku fikir......Why?

Kenapa dia buat macamni? Aku tekan profil akaun tu untuk check siapa mamat yang tweet tu. Aku yakin dia ni bukan one of my readers nor followers. Sebab readers aku tak perangai macamni.

Aku cuba godek-godek. Aku dapati akaun tu ada a few thousands followers. Rupa-rupanya dia penulis jugak. Dah banyak menulis buku. Dia menulis lagi banyak buku daripada aku. Lagi berpengalaman daripada aku. Aku jadi bertambah sedih. Hiba.

Parents aku cakap,
Kita semua memang nak jadi yang terbaik. Kita semua nak ada peningkatan dalam hidup. Tapi jangan sesekali kita pijak orang lain untuk meninggikan diri kita.

Sejak awal aku menulis, aku tak pernah cari pasal pun dengan penulis ni. Aku even tak pernah kenal pun mamat yang mengumpat pasal aku kat ribu-ribu followers dia ni sebelum ni. Kenapa dia sebarkan benda negatif yang tak pernah langsung aku terfikir nak buat? Kenapa dia create situasi negatif dan buruk sedangkan dia sendiri takda masa meet & greet tu dan tengok sendiri? It's definitely a subtle way of character assaination. Tidak bolehkah kita bersaing secara sihat tanpa merendah-rendahkan yang lainnya? Kitakan sama-sama menulis untuk berkongsi dengan masyarakat? Inikah yang terbaik yang anda boleh buat untuk mendapat perhatian? 

Aku tahu,
Ada supporters akan marah aku sebab aku terasa dengan satu perkara negatif ni. Tapi aku juga manusia. Mood aku rosak. Aku kecewa dengan bangsa aku sendiri. Aku korbankan banyak perkara, termasuk perkara berkaitan kerja-kerja peribadi aku yang aku tak ceritakan pada korang, semata-mata untuk jayakan meet & greet haritu. Aku perah otak untuk berfikir macam mana nak puaskan hati semua orang. Aku tak sentuh siapa-siapa.

Kalau bukan sebab supporters aku, aku tak nak pun muncul masa pesta buku haritu.



199 comments:

  1. :( Dahlah meet and greet haritu sy tak gi. Sy doa Teme kuat pastu buat m&g lagi tahun dpn. Moga2 perkara ni tak buatkan teme serik happykan kitorg. Jgn stop menulis sbb mulut org yg tak elok. Ingat pesan mama Ikiy part ice cream tu #ImpianJalanan hehehe.

    ReplyDelete
  2. Sedar or x, Teme dah sampai ke 1 tahap yg x pernah pun penulis at Malaysia sampai. Akak dah 30an, personally x pernah nampak sambutan pembaca terhadap penulisan seseorang mcmni. Biasalah orang maybe ada dengki sikit. You do you, xyah pikir org. Please?

    ReplyDelete
  3. Don't worry Teme, org yg kenal Teme, kenal penulisan Teme tahu Teme macm mana... it's okay to feel sad about thing such as that, we are all human after all... As a reader sedih juga bila tahu ada individu seperti itu yang lebih suka spread negativity instead of being supportive towards each other as writers... Tak pa lah maybe org tu sedang diuji dengan sifat dengki dia sendiri, harapnya dia sedar lah...

    And Teme keep up the positive vibe okay no matter what...

    Love n support from us the readers will always be with you...

    Chill ^____^

    ReplyDelete
    Replies
    1. That's true!! As a human being it's ok to feel sad or mad sometimes bro. But at the end pls, never let those -ve people KEEP knock u down ok? :)

      Delete
  4. Teme...

    Ignore him. You are doing great.
    Keep inspiring me and other people.
    Your writing style is one of a kind. Our society need a writer like you. Don't let that ignorant guy influenced you. There are more goods than bad. You have thousands supporters Teme.

    Okay?

    ReplyDelete
  5. Saya pegi waktu tu tpi tak berkesempatan nk line up. Nk termuntah punya pasal sbb ramai sangat org . In live, ada je org2 macam nie . Dan takkan berhenti muncul pun . Teme, jujur saya sempat beratur dan dapat baca buku teme dari kenalan pun saya dah gembira. Rase bahagia org beza2. Kalau betul dia minat dengan tulisan teme dia faham . Bukan sorang dua yg beratur . Apa2 pun saya enjoy gila masa pesta buku . Hohoh. Saya doakan akan muncul buku2 yg best . Saya suka sangat empayar . Dan mengaharapkan sambungan 😘

    ReplyDelete
  6. Kita manusia ,teme berhak nak down ,berhak untuk sedih .Tenangkan diri, jangan risau kami sentiasa ada di belakang teme. kata2 teme menenangkan .your positive vibe is super awesome ,all the best teme .Sayang teme sampai bila2☺

    ReplyDelete
  7. Tak apa lah teme . Setiap org bahagia nya lain2 . Saya pegi pwtc on that day tapi tak sempat masuk dan beratur due perangai yg tengok org ramai2 nk muntah . Hahahaha. Apa pun saya gembira . Dan saya ada rasa yg lain sedikit terharap penulisan teme. Keep inspiring . That all matter 😊😘

    ReplyDelete
  8. “Ingatlah..
    kita mengejar redha Allah, bukan manusia,
    memanglah perlu untuk kita memikirkan hati para mad'u, membaik pulih mana yang perlu, memuaskan hati takat yang termampu,
    tapi kita tidak mungkin mampu menggembirakan hati semua, sedangkan Rasulullah pun dicerca walhal dia sebaik-baik manusia,
    kau siapa untuk tidak merasa diduga?” - Teme


    �������� We love you, Teme. No worries ��

    ReplyDelete
  9. Saya tahu teme kuat. Teme tak perlu risau, mulut orang kita tak boleh tutup teme. Awak yang berjalan, awak yang tentukan bukan dorang.

    ReplyDelete
  10. I never meet or witness any writer yang very humble like you. We can never shut people's mouth. They will said anything bad or good about us. We decide what we're going to heard. People do make mistakes and badly their mistakes towards us. Human are not perfect. And I hope you tak makan hati with all of these negativity. It's okay to be sad or kecewa like you said. Teme also human.

    I'm as your supporter always support your work. I akan give my friends pinjam my books to read about your work. And those who lucky I give as a present. Never judge your supporter aite, teme.
    We always love you as what you are.

    ReplyDelete
  11. Dont worry teme ! We as reader will always support you ♥️

    ReplyDelete
  12. salam teme. perdulikan saja teme, dalam kehidupan ni, memang akan ada orang yang tak kan puas hati dengan kita. saya pun takdapat pergi waktu meet and greet haritu due to some reasons. but im happy tengok yang lain, how you and your team jaga a huge crowd. hopefully, next year ada lagi dan saya berpeluang nak join! your true readers akan sentiasa support you no matter what teme. thankyou and relax saja okay, kitorang sentiasa doakan yang terbaik untuk teme okay ��

    ReplyDelete
  13. Sy among yg dpat 1 sign je dkat 2 bku yg bli. Lgi sedih sbb xdapat attend m&g tu.. Butttt lpas pesta buku tu, tngok how teme appreciate ur supporter, i'm amazed! How can with just a simple action , u can make orang2 yang mampu smpai ke m&g at ease even sikit. And i bersyukur.. Heheheh.. Baik dpat stu dri tiada langsung. And teme pun manusia biasa.. U can't penuhi semua permintaan and tak akan dpat senangkan hati semua org. Smoga dgn doa2 pminat2 teme, teme mampu untuk terus bangkit untuk menghasilkan karya2 hebat :) cheers😁

    ReplyDelete
  14. semoga Allah pertemukam kita satu hari nnt,aamenn🌸

    ReplyDelete
  15. Fightinggggg Teme!!! Saya pembaca baru awak tau. Masa meet and greet Teme, saya x pernah tau pun pasal awak dan buku awak, lepas meet and greet Teme, saya jumpa dkt explore instagram and now you got a new fan. Saya sanggup pergi pbkl utk beli semua buku awak. Sgt best dan bgi inspirasi utk saya dan semua pembaca. Haters gonna hate. Teme, you will always have our support and love from your supporters. Masih ramai lagi yg sokong awak utk teruskan dlm bidang penulisan, dont give up okay!

    ReplyDelete
  16. may Allah bless u

    ReplyDelete
  17. negativity can only affect you when you're on the same frequency.
    .
    .VIBRATE HIGHER! ✨
    teruskan berkarya and menggembirakan orang lain, teme!

    ReplyDelete
  18. Orang boleh berkata apa saja...teruskan menulis ....penulisan teme banyak memberi inspirasi terutama pada saya....semoga teme terus maju dan dirahmati selalu...

    ReplyDelete
  19. Your supporters lebih kenal you teme. Chill

    ReplyDelete
  20. Teme, after all you did so so so well. May He ease everything for you. Can't wait for your next meet & greet. I'll make sure that i'd be able to come! Thank you for all the books & keep it up! 😊

    ReplyDelete
  21. You know who you are and we know you. Biar jela orang nak kata, kan ? Mulut orang kita tak boleh tutup. Keep it up Teme. Saya and others always sokong Teme dari belakang

    ReplyDelete
  22. Takpa, jgn pikirkan sgt tweet tak baik tu. Teme sign satu buku untuk setiap org tu mesti sbb Teme pun nak bagi peluang dekat readers lain (yg join meet and greet tu) untuk dpt tandatangan Teme. Kalau semua nak tandatangan buku bebanyak mesti kesian dekat yg susah payah nak jumpa Teme tapi tak dapat. Lagipun, waktu untuk Teme jumpa dan beramah-mesra dgn pembaca buku karya Teme pun tak byk. In sya Allah, diorang paham niat Teme nak sign satu buku untuk setiap org.

    Keep the positive vibe. Semoga org tu pun akan faham niat Teme suatu hari nnt😊.In sya Allah, πŸ‘‰πŸ»all is wellπŸ‘ˆπŸ» (dialog from 3 idiots)

    ReplyDelete
  23. Hi assalamualaikum teme.... :)

    We are all tested differently, bruh.
    Keep going and stay strong. It's okay to not feel okay for a while, but don't let the negativity burn you forever.

    Loves,
    Your reader.

    ReplyDelete
  24. it's okay teme , hidup ni tak semua orang suka kita , apapun teme still ada kitorang yang sapot teme !

    ReplyDelete
  25. Teme, just as a reminder.. You can never satisfy everyone's heart. Including yg buruk/baik orgnya. Just try your best to make people happy, lillahita'ala. Pray that they(yg dengki tu) move on & may Allah replace their happiness in a better way. I'm amazed at how you write, draw, express yourself. Barakallahufiik, moga Allah panjangkan umur Teme & teruskan menulis dgn lillahita'ala & penuh berkat πŸ˜„

    ReplyDelete
  26. Kitaorang semua ada Teme! Dont worry abt 'that penulis'. He or she didnt know anything about you. Biasalah orang malaysia ni ramai dengki. Tak boleh tengok orang senang sikit daripada dia. Mulalah nak berdendam , padahal rezeki masing masing. Dia ada bakat dia sendiri , Teme pun ada bakat sendiri. Cuma kena ambik oportunity untuk tonjolkan bakat tu sendiri. Nvm lah Teme , dont think too hard. Kami semua , supporters Teme , sokong daripada belakang. Okay? Dont give up!

    ReplyDelete
  27. teme kuat!saya sentiasa sokong teme.Alhamdulillah dapat jumpa teme biarpon terlepas ktm haritu, akan kugigihkan jua .

    ReplyDelete
  28. Dont care about other people. We love and will always support you!! #teamteme hehehe selamat hari raya

    ReplyDelete
  29. Thank you so much Teme sanggup luangkan masa utk meet&greet haritu. Apa pun orang kata, kitorg sentiasa support Teme πŸ’ͺ🏼πŸ’ͺ🏼♥️♥️♥️

    ReplyDelete
  30. Thank you for sharing this story Teme. Mungkin Teme tak sedar tapi kegembiraan yang Teme dah berikan kepada peminat2 Teme di meet & greet itu dapat dirasakan oleh ramai orang, termasuklah mereka yang tak dapat hadir di meet & greet itu. I guess you can say that the happiness and positivity that you spread is highly contagious haha! Anyways, kita harap orang2 sebegini tidak akan menyakiti Teme lagi. Semoga Allah membuka pintu hati mereka untuk menyedari dan menyesali perbuatan mereka. Sure, the world is a harsh place. But let's do our part and be kind to everyone 😊

    ReplyDelete
  31. Bro Teme you're doing good bro. Inilah cabaran2 yang bro kena hadap. Be strong. And actually.. hahah saya ada datang pbkl & tingkat 5 juga haritu.. tapi yang lawaknya... lepas sorang laki tu masuk barisan tu..saya mahu masuk juga tapi suda kena tutup �� saya harap saya jadi terakhir berbaris namun apakah daya berakhir pilu ....hahahahaha next year bro teme inshaa Allah

    ReplyDelete
  32. Dont worry let them be je.blas je dgn kebaikan ok..kitaorg kt sni sentiase support..klu rse kecewa tuh normal sbb kite manusia tp jgn kecewa terlalu lme tau..

    ReplyDelete
  33. It's okay teme! Dapat jumpa and tengok writer kesayangan kitorang ni depan mata dari jauh ke dekat ke pun dah syukur weh! Tambah dapat sign kat atas tu lagi double syukur weh! Pedulikan je cakap orang orang tu. Fikir baik baik je. Allah lebih tahu apa yang kau buat teme. Kami yang lain ni always support kau dari jauh!! #teamteme

    ReplyDelete
  34. Teme saya teringin nak jumpa teme tapi saya tiada masa. Saya harap suatu hari nanti saya dapat berjumpa dengan teme. Semua buku teme sangat Bagus dan tak pernah rasa jemu untuk membacanya, dan saya doakan semoga teme baik baik saja dan sentiasa dirahmati dan dilindungi oleh Allah s.w.t.. Semoga kita berjumpa di hari yang akan datang.. πŸ˜πŸ’•✨

    ReplyDelete
  35. Teme, you're such a nice guy. Sanggup korbankan benda lain semata nak bagi semorang puasa hati. Awak dah buat more than 1000 people happy tau. You must be extremely tired masa meet and greet tu. About that tweet, kita manusia memang tak boleh nak halang diri kita dari rasa sedih. It's ok to be sad but not too long. It wasn't your fault, you have done your best. Oh btw Selamat hari raya Teme! Idk why but I have a feeling that someday, we might bump into each other haha. Goodnight.

    ReplyDelete
  36. sye tak dapat p masa meet and greet haritu πŸ˜₯ tapi still happy sbb tgok ig story teme dgn fans semua 😊
    good luck teme! no need to amik hati sgt dgn apa org lain cakap. eventhought kita baik mcm mana pun, msti akan ada punya yg xpuas hati. thats life. chill. its okay. we all supporters know u better k. stay cute. stay happy πŸ˜‰

    ReplyDelete
  37. Rasa terkilan jugaklah tak dapat pegi PBAKL tahun ni . Tapi, aku dah habis baca semua buku Teme! Thank you sebab menjadi penulis kegemaran aku . HAHAHA Moga Allah murahkan rezeki Teme lepas ni . Terus menulis ya Teme .

    Salam dari negeri Sabah .

    ReplyDelete
  38. Wehhh dah best, baca ending sedih pulakkkk :((((( I was part of the meet & greet but i never read your books before that. I started after I met you. You are the reason why I read your books. Semoga terus tabah hadapi dunia Teme! Good luck for the next masterpiece!

    ReplyDelete
  39. Teme....
    Hidup kita takkan lari daripada org Yang macam tu....
    Dia cemburu tengok kejayaan teme Yang jauh dalam bidang penulisan....
    Teme juga jangan lupa tak semua org suka kita walaupun kita berbuat baik....
    Tapi jangan disebabkan benda tu teme down.....
    Jadikan pembakar semangat utk perbaiki diri utk jadi lebih baik....
    Biar dipandang hina disisi manusia jangan dipandang hina disisi Allah....
    Teme dah buat yg terbaik utk semua jadi biarlah Allah balas semua tu....
    Penulisan teme memang terbaiikk....
    Walaupun x dapat pergi but happy tengok pembaca jumpa their fav author....
    Apapun teruskan berkarya says sentiasa sokong teme hahahahaha

    ReplyDelete
  40. Akan ada satu masa atau bila-bila masa hahahahahahaha org x suka kita walhal kita x buat apa-apa pun. Sbb mcm situasi ikiy ckp jugak lah, hati org semua lain-lain. Tiba-tiba terlintas kat fikiran skrg. Kenapa Allah adakan syurga & neraka? Kenapa ada org baik dan org jahat? Neraka selalu mengingatkan kita supaya x buat perkara yg Allah larang. Kalau ada syurga je, gamaknya makin ramai lah orang x takut buat dosa. Ye lah, tapi semua tu sbb taqwa kan? Hahahahahahaha tetiba pulak menyimpang. Takdelah, cuma Teme kena kuat. Kalau Teme mampu ubah persepsi kami sebagai pembaca ni utk melakukan kebaikan, sentiasa berfikiran positif kenapa tidak kepada Teme? Kami tau Teme kuat. Apapun, mknlah aiskrim supaya hilang sikit kesedihan tu hehe

    ReplyDelete
  41. Teme a great writer, nice to be one of your readers

    ReplyDelete
  42. heyy teme. i hope u won't feel down what u've through .u have been this far so chill beb.

    ReplyDelete
  43. dont worry.. supporters Teme sentiasa di belakang Teme �� * ke di sisi Teme ? hahaha jkjk

    ReplyDelete
  44. Jangan risau Teme, awak punya supporter ramai yang akan selalu support karya Teme

    ReplyDelete
  45. Bilamana kita disukai... kita juga kena sentiasa bersedia untuk dicemuh. Sebab dalam pada kita disayangi... ada juga mata-mata yang membenci. Lihat boleh, dengar pun boleh, tapi jangan putus semangat. Makin Dia uji tanda Dia sayang. Jangan rasa rendah teme... You've done your best. Itu yang penting. Keep on doing your best. Teme ada lagi ramai readers yang sentiasa menyokong. Be strong for them. Keep on being strong for Him.

    ReplyDelete
  46. Assalamualaikum wbt.

    Selamat Raya Aidilfitri, maaf zahir dan batin Teme Abdullah.(lama tunggu Teme update Ig sbb nak ucap salam lebaran ni. Haha)

    Selalunya sebab seseorang tu baik, akan ada kata buruk untuk dirinya.
    Semoga Teme tak bersedih lama dengan pengaruh yang negative macam yg diceritakan di perenggan2 akhir di atas. Sebabnya, sy yakin supporter atau pembaca buku Teme takkan berani nak bercakap buruk atau luah rasa tidak puas hati mereka sbb mereka 'kenal' Teme.

    InsyaAllah, terus kuat ya! Jangan risau...ada ramai yang support Teme. Selalu. Sentiasa.

    Btw, tak sabar nak tunggu planner. Nanti jangan lupa buat countdown ya. Sbb taknak terlepas peluang.

    Terima kasih Teme. Jaga diri jaga iman.


    ReplyDelete
  47. Sedih jugak sebab tak dpt pergi meet and greet tu huhu but one thing you need to know that rmai yang gila yg support Teme. Chin up! Nak gila jumpa Teme depan2, harap harap Teme buat lagi meet and greet πŸ‘‰πŸ‘ˆ teruskn berkarya ya Teme πŸ˜† I'll always support you! May Allah ease everything for you in the future Teme :)

    ReplyDelete
  48. Be strong teme. Bialah org tu...yang penting kitaorang sentiasa support teme. Saya pon kenal teme mula2 melalui pelukis jalanan. Tak sangka jadi follower teme sampai ke blogπŸ˜…. Penulisan dari hati sampai ke hati.πŸ‘πŸ‘

    ReplyDelete
  49. Errrr.... Nak comment... Tp bila baca comment org lain semua yang nak ditulis diorang dah tulis.... Apa apapun.... Ingat Allah.... ��.... Hari ni, Frust sebab jpj gagal... InsyaAllah ada hikmahnya. All the best teme....

    ReplyDelete
  50. i just finish read empayar.. Oh Teme, the endinggg , whyyy 😯

    ReplyDelete
  51. Bro, one thing to say. We can't satisfy all people's heart. It will hurt you too. Please, ignore him. He doesn't know how your life, In your study, or maybe other else. You got a lot of followers around you. Allah The Most Knowledgeable about us, about you. Don't give up, In Shaa Allah, Allah will give something better to you. I always be your supporters no matter what. Chill bro, everyone got haters, even Prophet Muhammad S.A.W. got a lot of people hate him, even he is the most special person in this Dunya and Akhirat. I just pray that you will be strong, Aamiin

    ReplyDelete
  52. Teme, I've never met someone like you in my life. I felt so happy because still ada orang macam you dekat dunia ni and I hope there'll be more people like you ♥️ thank you for spreading positive vibes to all of us, your fans.♥️♥️♥️♥️

    ReplyDelete
  53. maybe perlu adakan majlis tertutup utk pembaca teme di masa akn dtg

    ReplyDelete
  54. Sebab penulisan you dari hati,jadi ia sampai ke hati. Keep it up, Teme! Berharap akan ada sambungan kisah Empayar :)

    ReplyDelete
  55. Teme 😭. It's okay, Teme kuat! yeahh.

    ReplyDelete
  56. Ikiy,kau dah ajar aku erti kehidupan,kau dah buat aq decide hala tuju aku,kau dah buat aq yakin dengan impian aq sejak kecil nak belajar ke London,Please,Jangan sedih,even ramai haters benci kau,tapi aq sentiasa ada kat belakang,aq support kau weh,aku hargai setiap penulisan kau,biarkan mereka yang tak pernah tahu susah kau,betapa kau usaha untuk kejayaan,Don't ever give Up,We supporters always behind you ^

    ReplyDelete
  57. TEME....jgn sedih2 tau..i hate the feeling that when u sedih, i pun turut berasa sedih..whats from heart goes to heart right...so persetankan the one that condemn u...if i sad,i always igt yg mama u ckp dlm impian jalanan...u have 86400 seconds in a day, dun let the bad 1000 ruins u..so be strong teme..if there are 1000 that against u , u have the others 85400...smile okay..keep strong! SEE YOU SOON IN NEXT MEET&GREET.not putting hopes but kata2 is doa right.T.T

    ReplyDelete
  58. Alhamdulillah sekarang teme dah popular..dah banyak fans..ya Allah rse terharu giloss ni tgok teme yg terlalu popular..sekali pandang mcm artis kpop...thank u teme dah beri inspirasi kata saya...dah bukak mata saya tntg dunia ni..haritu nak bagi teme sesuatu...tapi saya malu..jadi x sempat nk bagi..in sha Allah lain kali kalo kite jmpe saye bagi...itupon kalo saya tak malulah..jaga diri teme kat sana ya..

    By:your new fan!!��

    ReplyDelete
  59. Thank you for the meet and greet, for the massive effort to appreciate us even though i couldn't be there. We're looking forward for another one next time!

    Allahu, pasal penulis tu, I feel you, bro. Slay it!
    Jangan biar negatif orang kacau positif kita.

    Keep spreading positive vibes! Ingat pesan mama Ikiy on the 'aiskrim' chapter! May Allah bless you. ^^

    #TheLightOfHappiness

    ReplyDelete
  60. Teme. You're great. Thank you

    ReplyDelete
  61. Aku harap teme tak lupa doakan jugak untuk silent reader dia, dan untuk supporter teme aku harap bukan jumlah bilangan buku/sign yang jadi ukuran setebal mana sifat supportive korang terhadap teme atau perkara lain yang akan cetuskan perbalahan sesama supporter, semoga niat kita semua tetap satu untuk lakukan apa pun iaitu hanya kerana Allah :) guys doakan aku dipermudahkan urusan tenang hati untuk aku hadap exam minggu depan juga urusan orang lain dan teme sendiri ��

    ReplyDelete
  62. Assalamualaikum.

    First of all, you did a great job by publishing 4 books. Sedar atau pun tidak buku-buku Teme banyak bagi pengajaran pada pembacanya. And I am one of them. Saya kenal Teme sebelum Teme publish buku. Hanya di Instagram bila godek-godek terjumpa page Teme. Terus dalam hati kata SubhanaAllah. Bakat yang Allah bagi pada dia sangatlah menakjubkan. I did follow you until you published your first book. Antara orang yang excited nak baca buku sebab dah tengok bakat Teme melukis dekat IG.

    A month or two months later I can't remember, your book antara top 10 dekat MPH. I did PM you in Facebook ucap tahniah and you reply (masa tu tak ramai lagi supporters. Kalau sekarang mungkin tak tereply dah DM or PM). And your first book Pelukis Jalanan can relate to my current situation during that time. I am struggling to find a scholarship for my master degree. Lepas baca buku Teme then I said to myself. Please don't give up. If Teme can, you also can. πŸ˜…

    Again, you published your second book Arkitek Jalanan. Then your 3rd and 4th books; Impian Jalanan dan Empayar.

    Harapnya lagi sambungan kepada abang-abangnya yang tiga beradik tu. I'm waiting for that. And of course Empayar. I don't mind if Empayar akan bersiri macam Harry Potter (I did tweet about this as well). Selalu baca buku kesultanan melayu ni kuyu dan layu mata. Tapi lain bagi Empayar. Seribu satu kelainan yang membuka mata dan jiwa. After drama Nur, saya suggest dekat kawan-kawan baca Empayar. Lepas tu kena marah pulak kenapa tak bagitahu diorang awal-awal pasal buku Empayar tu. πŸ˜…

    Hanya your supporters yang tahu Teme macam mana. About your meet & greet, awal-awal lagi dah agak yang Teme akan pakai mask. Sebab Teme pernah cakap yang takkan reveal yourself. Tak nak menjadi pujaan something (correct me if I'm wrong. Tak ingat dah). Even though saya tak pergi meet & greet tu bila tengok gambar rasa kagum. Hanya dengan penulisan dan lukisan berjaya menarik minat orang ramai untuk membaca.

    Biarkan mereka bercakap. Sampai satu saat mereka akan diam. Allah tahu apa niat Teme buat macam tu.
    All the best for your 5th book or maybe 6th? Teruskan berkarya selagi diizinkan Allah. Moga setiap apa yang Teme lakukan diberkati dan diredhai Allah.

    -Your supporter since 2014-

    ReplyDelete
  63. Assalamualaikum and Happy Eid Dear Teme..la tahzan wa la tahqaf innallaha maana..ignore all those shits that the envy people gave u..hope we will meet someday..when u balik malaysia don forget to be one of my patients..In need of patient in order to graduate..Thanks Teme..Stay qawiyy
    -Future Dentist-

    ReplyDelete
  64. Tak perlu nak amik pusing apa kata orang teme. Just nak teme tahu bahawa peminat teme sentiasa bersyukur walaupun teme sign 1 buku ke, selfie ramai ramai ke apa ke. Janji teme jadi diri teme sendiri, baik hati, tulis buku yang bermanfaat, beri motivasi melalui penulisan dan tak buruk burukkan orang lain. Orang yang cakap macam tu mungkin sebab dia rasa teme lebih baik daripada dia. So that why lah dia sibuk cakap macam tu. Kena terimalah bahawa ada lagi makhluk Allah yang diberi bakat dalam penulisan dan akan jadi lebih hebat. So teme rilex je okay. And one more thing saya nak cakap. Percaya dengan perancangan Allah kerana selepas hujan pasti akan ada pelangi. Allah sentiasa ada untuk kita semua. Saya akan terus sokong teme untuk terus bekarya. Even masa pesta buku tak dapat jumpa teme, tapi hati tetap gembira dapat beli buku teme tau. Takkan lepaskan peluang untuk beli kesemua buku teme.

    #peminatteme

    ReplyDelete
  65. It is okay if you want to open up and feeling down for a while. When you're ready, just make sure to get back up and become stronger than before.

    Remember.. you dont have to strive to make your presence noticed. Just make sure your absence is felt.

    You being anonymous but still have a great impact in so many people's lives is the actual proof for that. Jazakallahu khairan jazaa'..

    -hr

    ReplyDelete
  66. jgn risau teme. kami, supporters teme tkkn dgr dari mulut orang, sebaliknya kitorang akn dgr dari mulut teme sendiri. kitorang akn selalu support teme! kitorang tahu teme mcm mana, kitorang tahu betapa humble-nya teme, kitorang tkkn dgr komen negatif pasal teme dari org lain. :)

    terima kasih kerana selalu bagi inspirasi kpd kitorang, every time teme update blog mesti ada pengajaran, nilai & nasihat dlm penulisan teme. that’s why sy minat sgt dgn penulisan teme :))

    teruskan memberi inspirasi kpd kitorang eh? :)

    ReplyDelete
  67. Hari meet & greet tu adalah hari second paper last exam. Balik exam terus tengok perkembangan majlis tu. Aku bangga jadi one of your followers and readers. Teruskan usaha dan jgn mengalah. "Kalau penat, berehat bukan berhenti!". Saya tunggu buku ke lima dan seterusnyaaaaaa.😁

    ReplyDelete
  68. No worries teme, semua cacian dan tomahan tu kite jadikn pembakar semangat utk menjadi insan yg lbih baik. Mmg kmi believe teme blh and we all inspired by your books. Everything is God's plan,so just believe in Him.

    ReplyDelete
  69. Teme nnti buat laa meet n greet lagi���� ritu x dpt g...jgn laa amik ati sgt dgn org tu..just walk ur way..we always support teme������

    ReplyDelete
  70. Takpe Teme. Peminat² Teme tau Teme macam mana. Kita memang x boleh puaskan hati semua org. Biarkan mereka berkata². Kita diam dan teruskan berjalan. Sbb kdg² diam itu lebih baik drpd berkata²:) Abaikan mereka. Jgn kita pula jadi macam mereka. 😊 Thanks Teme for inspiring our life. You're such an idol :)

    ReplyDelete
  71. Salam teme.. Sy pergi time meet and greet hari tu dari melaka..niat nk cari buku bnyak2, tapi sbb meet and greet tu, kami tukar plan..lpas dpat sign nk jumpa awk, terus rasa puas hati..xyah cari buku lain dh��kemain awal sy dgan kawan sy bertolak dari sana..kalut nk sampai awal sampai platform pun bleh tertukar..smpai sana, tnggu lama plak..tapi sikit pun x menyesal..kami tahu awak dh try yg terbaik..sy x mintak awak x hiraukan langsung komen negatif tu sbb awak pun manusia..sama dgan org yg komen camtu jugak..tapi sy harap awak x putus asa dlam menulis..awak rehatlah dlu..amik masa.. Takpe, kami faham dn akan tnggu karya awak yg seterusnya..

    Btw, harap sesi meet and greet ni bleh terus dijalankan sbb sy nk bawak kawan2 sy dari negeri lain plak�� dorang smua dengki dgn sy time tu sbb dorang x sempat dtg

    ReplyDelete
  72. teme, meet and greet tu sumpah sangat best. terima kasih teme. kesian kat teme penat sebab nak layan kami semua. kami semua terharu sangat sebab teme sudi nak layan kami yang ramai ni. alaa, teme abaikanlah perkara tu ye. sebab nya kita memang tak dapat nak puaskan hati semua orang. teme dah usaha yang terbaik. dah buat yang terbaik. untuk kami semua. terima kasih sekali lagi. memang kita akan rasa sedih kalau ada sorang dua yang negative terhadap kita tapi teme dah positivekan beribu ribu orang. entah puluh ribu, entah ratus ribu. could be more than that. abaikan lah vibe negative tu teme, kami kan ada, your supporters.

    ReplyDelete
  73. Hi teme. 1st time comment kt blog teme. Hehe. You just did a great job teme! Sanggup korbankan banyak benda semata2 untuk puaskan hati supporters. Salute habis. ��

    Perkara biasa untuk rasa hati dengan orang lain. Teme juga manusia ada hati dan perasaan. Tapi teme ignore please negative people like that. Sebab supporters teme lagi ramai dari negative people tu. Kami semua akan support teme no matter what.����

    ReplyDelete
  74. Dear teme, please dont give up 😁 we will always support you😁

    ReplyDelete
  75. assalamualaikum teme..

    penyakit phd(perasaan hasad dengki) ada dimana-mana.. since dr sekolah rendah lagi dah ada yg cuba ciplak lukisan teme kan.. jadikan mereka2 ini buat kita lg kuat dan terus berjaya. Allah bersama org yg benar dan ikhlas.. Allah nak test teme sikit jer tu, peringatan kecil shj tu. keep strong n move on..

    ReplyDelete
  76. teringin nk baca buku teme��,tpi tak tahu nk beli kat mana..saya pun baru je kenal teme.Nk jmpa pun xde boleh atas maslah ii tertentu.Nakkkk sgt ii buku ii teme,suka dgr org cerita psl teme.��

    ReplyDelete
    Replies
    1. beli online kat website iman publication bole...bookstore dh masuk rasanya

      Delete
  77. teme abaikan orang negative tu! dia takde life sendiri tu jealous dgn teme! you are great and we know it ��

    ReplyDelete
  78. teme abaikan orang negative tu! dia takde life sendiri tu jealous dgn teme! you are great and we know it ��

    ReplyDelete
  79. teringin nak baca buku teme😭,tpi saya xprnh jmpa buku tu lagi..nk pegi kedai mana ii asyik tak boleh je atas sbb ii tertentu apath lgi nk jmpa teme,tp srsly nk sgt baca..sy suka dgr org cerita pasal buku teme..Buat yg terbaik teme!,stay qowiyπŸ’ͺ

    ReplyDelete
  80. Just be yourself,Teme
    Dalam hidup,nak puaskan hati semua org is a impossible thing yg kita boleh buat,sebab mmg payah and jenuh nak puaskan hati semua org.So,live ur life and keep it up. Moga Allah rahmati setiap langkah" yg kau jejak tak kira dalam apa jua cara ���� . We always support you no matter what.����

    Thank you for everything you have done! May Allah bless !!

    From,
    Your Supporter

    ReplyDelete
  81. I got your back Teme! Been a supporter since Pelukis Jalanan ��

    Forget the haters. Cuz, haters gonna hate hate hate hate hate *opps ternyanyi pulak* ��

    ReplyDelete
  82. Thank you teme

    ReplyDelete
  83. dont worry teme ! We still love you ❤️

    ReplyDelete
  84. teringin nak jumpa baca buku teme��,tpi sy xprnh jmpa lagi bukunya,nk prgi kedai pun sush atas sbb ii tertntu apth lgi nk jmpa teme,tpi srsly nk sgt baca..sy suka dgr org cerita pasal buku teme,tpi blum ad rezeki lgi��..Buat yg terbaik teme!!
    stay qowiy��

    ReplyDelete
  85. Walaupun saya tak pegi time teme datang pbakl tu pon,saya tengok dekat video dan gambar yg teme buat dgn supporters yg lain buat.Ia tetap menampakkan betapa ramainya orang yang datang time m&g teme .

    Saya nak nangis sebenarnye bila ayah tak kasi pegi tapi apakan daya..
    Walaupun saya tak bole pegi, saya memang doa jela supaya semuanye baik baik je.

    Mungkin kalau saya bole pegi pon, tak tentu dapat sign ke selfie ke dgn teme dan mana tahu kalau saya takdak rezeki untuk semua tu. Saya akan jadi makcikbawangs ke keyboardwarrior ke πŸ˜‚πŸ˜‚ (semua berlaku ada hikmahnya)

    So, bakal wujudnya 'manusia' yg 'begitu'.

    Senang citer, buku teme daripada yg first sampai yg paling latest semua terjual (laris) ade hikmahnye,dapat supporters yang positif , giller giller (sanggup tu tunggu berjam jam. Ntah² ade yg dah berkhemah depan dewan tu dri smlm ke. hahaha gurau gurau) ade jugak hikmah. Plus dapat pulak terjumpa dan terbaca pulak pasal yg 'negatif' tu semua ade hikmahnya yang Allah telah tetapkan dan kadang tu Allah juga mendatangkan ia sebagai satu ujian dan kita semua tak bole mengeluh kerana ujian yang diberikan kpde setiap orang mesti tidak melebehi kemampuan seorang insan tu sendiri.

    Hehe saje buat karangan khas utk teme memandangkan saya tak bole nak mengarang buku macam teme kan hahaha πŸ˜… (tu lagi penat, lagilah panjang)


    Terima kasih Teme. Teruskan menulis dan mengarangkan buku yang best best ye 😊
    (bukannye pengakhiran yg menggeramkan orang ye πŸ˜‡ hahaha)

    ReplyDelete
  86. Fuhhh aku terpakse skip cerita Bollywood aku sebab nak bace story teme HAHAHA btw nk ckp bile buku empayar 2 nak keluar tak sabar sgt dahni nak baca and lepas baca cerita impian jalanan baru aku tahu yang teme pernah jatuh cinta aku ingatkan dia nih hati batu k joke jer...keep it up and don't give up i always support you dari belakang ok and doakan saya dapat tawaran belajar dekat Egypt fuhhh k

    ReplyDelete
  87. Ya allah teme stay strong okay!!berharap sangat lebih ramai orang macam teme ni aduh sampai tak tau nak cakap apa...im just so amazed and inspired.
    bersyukur sangat ďapat tau orang macam teme ni masih wujud lagi pada zaman yang makin sick ni.

    ��

    ReplyDelete
  88. Assalamualaikum Teme 😊
    Saya pun salah seorang yg dispointed jugak bila di announce yang dari dua buku ke satu buku jek boleh sign. But then i realised dgn crowd yang seramai tuh mane mungkin teme dpt sign 2 buku dgn laju. Plus we know Teme pun manusia biasa yg ada rasa penat, so its oke. The fact that dapat autograph and jumpa Teme pun dah buat saya happy sampai saya pulak yg speachless bila naik pentas πŸ˜… By the way Teme haters memang tetap akan ada. As long as Teme berada di landasan yg betul niat yg betul, dont worry. Yg Diatas lebih mengetahui segalanya and insyaAllah akan permudahkan urusan Teme. So please keep inspiring us πŸ’•

    ReplyDelete
  89. Xpe la teme..sabar jela, manusia mmg mcm tu ada je yg dia xpuas hati. Yg penting hang dah enjoy masa meet&greet tu😊

    ReplyDelete
  90. it's okay teme! u did great :) mmg dalam life kita pasti akan ada dugaannya and tweet 'dia' adalah one of your dugaan. nak berjaya, pasti ada pahit manisnya. inshaallah, your karya ni akan berjaya ke pelosok dunia. everytime i saw your books, i get so excited even i dah beli semua buku you. i will tell people around me that your books is so great. i akan rasa puas if dorg beli buku you sbb mmg berbaloi, teme. i wish you will continue your legacy :')

    ReplyDelete
  91. Siapa yang tak sedih bila 'ditegur' macam tu. Satu perkataan yang negative pun dah boleh buat kita rasa down. Takpe untuk rasa macam tu sebab kadang2 rasa tu yang akan menaikkan semangat kita balik. Benda tu yang akan buat kita untuk terus buat apa yang kita suka. Saya harap bang teme terus berkarya!!!!

    Terima kasih le dengan kawan teman sebab tanpa dia takde lah dapat pergi meet and greet untuk dapatkan sign bang teme untuk dia yang jauh di perak muehehehee ye iqa ni aku sahabat kau dunia akhirat moga kau baca dan ss dlm ig story kau mueheheeh kkk tak tak lepastu ye iqa jangan lupe belanja teman makan ye muah. Kira hebat ah kalau kau tau ni sape iqa oi.

    ReplyDelete
  92. Dulu, Nabi pun tuhan hantar haters.

    Well... Teme, thanks for the meet and greet session. Saya mai sana just sekadar tolong kawan pick up buku ampa, tup tup rasa awai lagi nak balik, saya pi la beratoq.... Saya dapat session yang after ampa break lunch, and terima kasih lagi sebab curi curi sign dua bukuπŸ˜…

    Semua buku ampa saya dah baca, tapi pinjam hat kawan punya lah... Nak ada hat sendiri punya tak dapat lah kot.. Maklum lah tracing paper dengan technical pens mahai la niπŸ˜…πŸ˜…

    And, I'm gonna waiting for next Empayar dengan ampa punya journalπŸ€—

    ReplyDelete
  93. Alhamdulillah semua dah berjalan lancar. Since i follow u on Twitter so i know serba sikit your mood tgh down sbb benda2 mcm ni. Yes, we are still human being, perasaan hampa tu mmg xkan dpt lari sbb ia berkait dgn kita. But, i know you can face it. Sabar ya. You have strong heart. Biarkan negative vibes tu, lama2 ia akan bosan. Jadilah Teme yang kuat. Jgn biarkan dia 'racun' fikiran Teme. But doakan dia. Jadikan dia pembakar semangat Teme. Last but not least, keep doing what is best for you.

    ReplyDelete
  94. Alhamdulillah semua dah berjalan lancar. Since i follow u on Twitter so i know serba sikit your mood tgh down sbb benda2 mcm ni. Yes, we are still human being, perasaan hampa tu mmg xkan dpt lari sbb ia berkait dgn kita. But, i know you can face it. Sabar ya. You have strong heart. Biarkan negative vibes tu, lama2 ia akan bosan. Jadilah Teme yang kuat. Jgn biarkan dia 'racun' fikiran Teme. But doakan dia. Jadikan dia pembakar semangat Teme. Last but not least, keep doing what is best for you.

    ReplyDelete
  95. Saya tak pernah baca buku teme , tak follow pun ig teme ... Cuma follow twitter Teme je (itupun sebab pengaruh rakan²) , dan bila saya baca blog ni , saya berdoa moga Allah permudahkan urusan Teme dunia akhirat ... Moga Allah pandang usaha Teme yang selalu ingin mudahkan urusan orang lain .. Semoga Teme berjaya dunia akhirat 😊 kalau Teme baca ni boleh tak hadiahkan saya satu buku Teme ?😁

    ReplyDelete
  96. Im one of the hoping person that hope to meet n greet u at the session but unfortunately I got my parents wait for me as beratur nak bayar pun sampai ½ hour so, I made a decision, it's ok, as long I could grab ur new books pun dah bersyukur and yes, im feeling very grateful even tak meat u, teme. I started to adore u last year when I read arkitek jalanan first instead of pelukis jalanan. At the moment, saya baca cause ur book was highly recommended so I wanna give it a try and Im really satisfied with the content so carilah kawan yg ada pelukis jalanan. So this yr, saya pasang azan utk pergi pbakl and beli sendiri ur books. Alhamdulillah Allah izinkan even Allah tak izinkan kita berjumpa but I still can meet u virtually. Ignore the crazy, teme. Ur time are not worth to entertain them. Dunia ni memang akan ada aje orang tak puas hati dengan kita. As long as kita tak cari pasal then don't mind them. Ur supporters@loyal readers InsyaAllah will support the best for you. I wish the best of luck and selamat hari raya teme! Maaf zahir batin! Saya nak duit raya okey? ��������

    ReplyDelete
  97. Teme. Kuatkan semangat. Teme boleh! Malaysia boleh! hehehehe

    ReplyDelete
  98. Saya ni nak sangat pergi sana jumpa teme tapi dari kedah nak ke kl tu bkn dekat tambah pulak dengan jem yg akan ambik masa berjam2 bila fikir balik sempat ke nk jumpa teme? srs agak kecewa sebenarnya tak dapat jadi supporters yg sanggup sacrifice apa ja utk teme. maaf teme :'))

    ReplyDelete
  99. Selamat Hari Raya Teme πŸŽ† di hari mulia ini marilah kita bersama sama memaafkan insan yang lain ... Hehehhehe 😊 moga Teme kuat menghadapi ujian dunia ini .. Semoga Teme berjaya dunia dan akhirat ... Saya tak pernah baca buku Teme .. Nak satu buku + autograf boleh tak ???

    ReplyDelete
  100. Buat la meet and greet lagi, nak join...btw macam mana nak sebut 'teme'?

    ReplyDelete
  101. Selamat hari raya teme... tahniah pd teme pada crews dan fans yg dpt join m&g haritu.. saya ttp teringin jugak nak pg xkisah pasal sign tu, dpt tgk dr jauh pun dah seronok... mmg bnda seronok2 ni akan ada spoiler.. yg penting niat teme baik, niat fans baik.. maka baik lar jdnya... yg terkoyak tu, teme selotape jer.. mmg terasa hati tp normal lar.. ape yg penting niat kita semuakan.. teme yg ajar kitorg.

    ReplyDelete
  102. Salam teme. Trharu sngt bila teme appreciate org time meet n greet tu. Eventhough aku x pegi time tu sbb ada dkt asrama plus nk pegi pwtc bknnye dkt. But aku still support kau teme. First time aku tgok bku kau aku minat sngt nk beli sbb aku nk jd architect tp sbb kena beli bnda lg pnting dri bku yg boleh baca wktu lapang.. sbb ayh bg duit utk beli stationaries n etc .. sdih jgk wktu tu ..so aku buat kputusan next time dtg kdai bku aku nk beli jgk.. so bca bku teme pn dh ckup motivate aku as a student.aku pn tringin jgk nk signature teme.. hopefully next time buat meet n greet lg.. psl tweet tu jgn risau la bknnye sng nk tutup mulut org tmbh pulak skrg sumenye di hujung jri .. yg pnting rmai lg org lain yg support kau smaada yg kenal or yg x prnh lngsung jumpa kau.. keep it up bro.ignore what others said u negatively.

    ReplyDelete
  103. Dunia perniagaan mesti akn berlaku perkara sebegini.. we always support u although teme tak kenal pon kami..cukupla kenal kami sebagai hard supporter teme..haha.. la tahzan inna Allah hamaana.. n plis..stay humble as u are.. i like it..

    ReplyDelete
  104. Dear teme,
    Keep ur faith and be strong.
    Kecewa?
    Benda biasa
    Macam tak biasa lak.
    Ingat takk orange?
    Even me being in awe with teme-teme which is in the book-get a few kecaman saying we are obsessive and idky my friends get too sensitive. Tapii tulah im kinda confirm yg other writer tu mesti laki gak. Laki jealousngan laki ni bahaya gakk. Dia jealous tapii acah tak jealouss. Dia akan kutukk gakk. Cam ppuan lah jugak yelahh manusia kannn
    Apa2 pun,pray for my screening test tuk olimpiad matematik. ��
    Im ur readers btw tho i hate reafing. Tapii xdela hate sangat dia macam love hate lahh

    ReplyDelete
  105. Saya tak tahu peribadi encik teme bagaimana atau macam mana. Saya kenal encik melalui buku. Dengannya, saya yakin encik ialah orang yg baik-baik. Teruskan menjadi orang yg baik-baik. Kerna, encik akan bertemu dengan org yg baik-baik. Dan. Dikelilingi dengan org yg baik-baik. encik juga dikurniakan anugerah yg terindah ; selain Dia yang Maha Kuasa, encik mempunyai keluarga, encik ahmad dan penyokong yg sentiasa ada di sisi. Saya menantikan Empayar 2. Mohon takde naskhah baru bulan ni, sebab saya final. Ianya sangat susah untk istiqamah membaca buku dan slides. Ikhlas -🌼

    ReplyDelete
  106. Abaikan je ape orang cakap. Just be yourself. Your supporters really appreciate and understand. Dpt sign pon dh cukup bersyukur. Dpt beli buku je pon rase cam; "yes i got it". Tenkiu T.T *terharu*

    ReplyDelete
  107. Assalamualaikum Teme.

    Terima kasih Teme masih cuba nak puaskan hati kami dari tulis buku, nak kurangkan harga buku, reply/like/retweet tweet,
    Betul bukan semua suka kita dan Teme juga manusia sama macam kami maka Teme berhak untuk rasa marah, kecewa dan hampa. TAPI kami nak Teme tahu yang kami tetap sukadan sokong penulisan dan perwatakan Teme. Teruskan memberi motivasi/mengubah persepsi kami tentang positiviti dalam kehidupan. Teme dah banyak menjadi pendorong dan penggerak untuk kami melihat dunia / masalah dari sudut yang berbeza dan mengubah masalah itu kepada penyelesaian. Teruskan menjadi inspirasi kepada kami 😁😁😁

    ReplyDelete
  108. I dont know you will read this or not. But percayalah even sekejap je you already gave the best of you that day. Saya ada kat situ dan saya salah seorang pembaca teme. To be honest, yes we felt sad sebab sekejap sangat dapat jumpa tapi satisfying. It is okay dapat jumpa sekejap janji pembaca yang lain pun dapat jumpa teme jugak. Ignore that penulis sebab believe me, saya follow banyak penulis jugak tapi not a single yang macam teme. Cara teme menulis dan perwatakan teme yang membuatkan ramai tertarik dengan buku teme. Takpe one day nanti dia akan sedarlah apa yang dia buat tu tak mendatangkan faedah pun pada dia. Let that person be that person, let you be you. You are amazing just the way you are. Saya doakan semoga teme dapat teruskan menghasilkan karya-karya yang terbaik dan semoga teme berjaya dalam hidup dan bahagia. Doakan saya jugak. Thankyou teme.

    ReplyDelete
  109. Just do it...fighting Teme Abdullah

    ReplyDelete
  110. Teruskan berjalan dan tabah mnghadapi dugaan Teme.Terima kasih utk segala yg dikorbankan utk memuaskan hati kami (readers) you really do a great job! insyaAllah saya akan tetap sokong penulisan Teme. Be strong Teme!

    ReplyDelete
  111. Be strong teme. Biasalah manusia mesti ada rasa down even sikit pun. Dan manusia yang sentiasa tak puas hati akan selalu ada sepanjang kita hidup. Thanks sebab selalu cuba yg terbaik untuk puaskan hati peminat. Teme dah bawak penulis malaysia ke satu tahap yang saya sendiri tak pernah nampak befibu orang beratur semata-mata untuk teme.Penulis baru ke lama ke tak kisah yang penting keikhlasan dalam menulis. Jangan risau we'll always support you😊

    ReplyDelete
  112. Takpe teme. Just be yourself. Your supporters really appreciate and understand. Dpt beli buku dah rase mcm; 'yes i got it'. Dpt sign pon dh cukup bersyukur. Tenkiu T_T *terharu*

    ReplyDelete
  113. Comel je bila baca comment2, sume support teme. Tak nak bagi teme sedih and still stay strong.

    Saya yakin, beribunya org yang dtg hari tu utk jumpa teme, menunjukkan Teme dah memberi pengaruh besar dalam hidup diorg(saya sekali hehe). So keep it up Teme. Awak ada Allah, family, kawan2 dan kitorg! Yang sentiasa akan support Teme selagi Teme tak buat benda2 yg bertentangan dgn peraturan-NYA. InsyaAllah

    Teringat Teme cakap kat saya waktu meet and greet, "doakan saya tau��". InsyaAllah...kitorg akan sentiasa doakan Teme.

    ReplyDelete
  114. Fighting Teme! Ibqiy qowiyan! Takpe kalau Teme nk sedih, terasa atau kecewa, kita kan manusia.. manusia itu sifatnya lemah so that's normal hehe ��

    Anggap je diorg tu someone yg duk di ceruk dunia and tak kenal Teme haha.. no worries, kiteorg supporters Teme tau Teme camne, insya Allah kiteorg tak termakan dgn apa yg org lain cakap (kiteorg semua cam wani yg dlm arkitek jalanan tu ✌️) haha tpi rasanya kiteorg sekali pun akan turut bersedih dan terguris dgn apa yg diorg ckp huhu (';

    Oh ye, just nk share dgn Teme.. if suatu hari nanti, semua org kat dunia ni tiba2 benci kita sbb diorg tak setuju dgn apa yg kita buat, biarkan mereka, abaikan apa yg diorg cakap.. selagi apa yg kita buat ni Allah dan Rasulullah tak marah tak murka, teruskan berjalan walaupun semua manusia sibuk membaling najis dan kotoran pada jalan yg kita pilih.

    Therefore, keep strong Teme! Keep writing and inspiring others! Teme tam sorang2, kan ada Dia ����

    ReplyDelete
  115. Fighting Teme! Ibqiy qowiyan! Takpe kalau Teme nk sedih, terasa atau kecewa, kita kan manusia.. manusia itu sifatnya lemah so that's normal hehe ��

    Anggap je diorg tu someone yg duk di ceruk dunia and tak kenal Teme haha.. no worries, kiteorg supporters Teme tau Teme camne, insya Allah kiteorg tak termakan dgn apa yg org lain cakap (kiteorg semua cam wani yg dlm arkitek jalanan tu ✌️) haha tpi rasanya kiteorg sekali pun akan turut bersedih dan terguris dgn apa yg diorg ckp huhu (';

    Oh ye, just nk share dgn Teme.. if suatu hari nanti, semua org kat dunia ni tiba2 benci kita sbb diorg tak setuju dgn apa yg kita buat, biarkan mereka, abaikan apa yg diorg cakap.. selagi apa yg kita buat ni Allah dan Rasulullah tak marah tak murka, teruskan berjalan walaupun semua manusia sibuk membaling najis dan kotoran pada jalan yg kita pilih.

    Therefore, keep strong Teme! Keep writing and inspiring others! Teme tam sorang2, kan ada Dia ����

    ReplyDelete
  116. Assalamualaikum teme, kami semua tetap sokong teme. Berehatla dulu ye. Moga orang tu diterangkan hati tak burukkan orang lain lagi. Kami tak sabar menunggu karya dari teme. Masa pbkl hari tu tak sempat jumpa teme inshaAllah moga dpt jumpa di pbkl akan datang ;)

    ReplyDelete
  117. Teme tak perlu dgr ckp org. Just be urself. U've done a lot. Well done Teme. And Thanks for everything.

    ReplyDelete
  118. Sebenarnya sye pun tak tahu situation yg sebenar waktu meet and greet tu berlangsung, sbb waktu tu sibuk dgn final dan pesta buku thn ni pun sye tak dpt nak pergi ; (, tapi apa2 pun, teme mmg byk memberi inspiration utk semua org, dan apa yg blh sye study dlm kes teme ni,,adalah,, satu benda je yg blh melemahkan kita.,. Iaitu mulut..walaupun sebenarnya kadang2 tu kita buat endah tak endah je dgn org yg bersikap negetif ni, tapi kita ni kan manusia,,, mesti akan terpalit juga, walaupun sikit kan, so mulut manusia ni kita mmg tak ada kuasa nk tutup,, (berckp baik or buruk sekalipun), sbb setiap ciptaan yg Allah jadikan itu, pasti ada sebab dan terselit juga hikmah disebaliknya, dan teme kena sentiasa byk bersabar dan berdoa', moga Allah lembutkan hati bagi mereka yg bersifat "kurang" menyukai itu, dan hipotesisnya ialah jika byk mulut yg berckp ke arah kebaikan, maka akn meningkatlah tahap keimanannya, dan jika byk mulut berckp ke arah keburukan, maka menurunlah tahap keimananya,,, so teme keep qowiy @ be positive every single things,,
    #keepqowiyteme

    ReplyDelete
  119. Aku tak tau kau baca comment ni ke tak Teme. Tapi pembaca kau sentiasacall support kau dari belakang. Tak kisahlah siapa pun yang cuba burukan kau, kami tau menilai. Ikhlas tu orang tak boleh nampak tapi Allah tau. Biarlah penulis yang dengki dengan kau tu terus dengki sebab mustahil untuk kita puaskan hati semua orang Teme, cukup lah kau puaskan hati pembaca2 kau. Kau hargai pembaca kau, sangat aku hormati pendirian kau. Teruskan menulis dan jadi manusiaagent yang bermanfaat kepada orang lain TEME. ALL THE BEST

    ReplyDelete
  120. Hi Teme. jangan peduli cakap orang . dia takda kat situasi awak. awak berhak utk kecewa tp tulaa , jgn kecewa lama2. banyak orang nak tgok awak happy :)) .

    anw sy hrp tahun depan teme bole la buat sesi meet and greet lagi . haritu x dpt cuti nak prgi . in shaa Allah sy dah start kumpul duit and akan mintak cuti awal2 utk pbakl next year.

    ok assalamualaikum πŸ‘‹ *Lambaian dari Sarawak*

    ReplyDelete
  121. Fihifzillah teme😊...
    Awak dah cuba yg terbaik untuk puaskan hati pembaca awak.
    Thanks😎🌸🌹

    ReplyDelete
  122. Let it go. Abaikan semua yang negative tu okay. Btw good luck Teme in ur lifeπŸ˜‰ May Allah bless you and ur family fiddunya walakhirah. Ameen ya rabbπŸ’™

    ReplyDelete
  123. Hi teme! :)

    Tengok, even ada seorang yang membenci, tapi masih ada beribu yang menyayangi ❤️ Keep being strong, teme! We all love you :)

    ReplyDelete
  124. Buku kau best teme,semoga terus berjaya dan berjaya.Member aku berjaya hasut aku suruh baca buku kau.Cuma belum khatam semua buku lagi je,baru baca separuh buku no 2 πŸ˜‚

    ReplyDelete
  125. Pn Zuraidah @ juli20 June 2018 at 18:29

    Stay strong.
    Semoga Allah permudahkan segala usaha dan cita2 dan sentiasa di lindungi Allah walau di mana berada.
    Keep writing ok.
    Love your books.
    Sincerely from a makcik/nenek with 6 kids n 3 cucus😊

    ReplyDelete
  126. Huarghh sedih nye dengar cerita disebalik meet and greet ni 😒😒😒 always support you teme! πŸ’•

    ReplyDelete
  127. Normal la manusia rasa sedih, hampa. Take your time, and slowly improve yourself back. We need you. You make us believe that we too are special. Thank you for all this while :)

    ReplyDelete
  128. Chill teme abdullah.jangan fikir apa org kata.belajar dari pengalaman yang kau dah kutip selama kau hidup ni.jadi yang terbaik dan lebih baik.tenang dan sabar.yakin dan percayalah padaNya nescaya nanti kau berjaya.teruskan usaha oke.semoga terus berjaya dipermudahkan segala urusan di dunia dan akhirat serta dilindungiNya sentiasa.And please buat m&g lgi sbb denn tak dapat datang.hahaha see you when i see u.

    ReplyDelete
  129. You're doing great. Stay qowiy, Teme.
    May Allah showers you with happiness and love ❤ InsyaAllah :)

    ReplyDelete
  130. Amalin Shamila20 June 2018 at 19:16

    Oh bang teme,bersabarlah!Biar awan mendung berlalu pergi.Matahari akan kunjung tiba,mengubat luka di hati.EEWAHH.

    ReplyDelete
  131. Enathlah teme, aku senanya tak pernah amik kesah pasal buku kau. Tapi, satu hari tu, Allah gerakkan hati aku untuk beli buku kau walau senanya aku tak berapa minat pun. Beli sebab nak cukupkan amount pembelian untuk dapat free giftπŸ˜‚. Kebetulan, masatu aku ada masalah yang aku sendiri tamampu nak selesaikan sendiri walhal selama ni akulah yang selesaikan semua masalah orang lain. Wallahi, semua persoalan yang aku tak dapat jawab, Allah hantarkan jawapan melalui penulisan kau. Syukran teme, teruskan dakwah ni, ummat perlukan orang macam kau! Aku harap suatu hari nanti aku dapat jumpa kau, trimas bagi aku inspirasiπŸ“Ώ

    ReplyDelete
  132. masa m&g haritu saya ada dtg, tgk org beratur dari escalator panjang dia. so i decide utk beratur jugak tapi a few hours later dah tak larat nak beratur sbb demam :( maybe takda rezeki nak jumpa teme. && ada la jugak cuba nasib utk dapatkan kad raya drpd teme 2years ago kalau tak silap & hadiah utk supporters teme. tapi tak dapat pun hahaha but its okay! saya tetap support teme! btw, selamat hari raya teme! ✨

    ReplyDelete
  133. Ada seorang nenek berusia hampir 60 tahun pun beratur.Sayalah tu. Bersyukur crew perasaan, terus di bawa saya masuk ke dalam. Buku-buku Teme sesuai untuk semua. Teruskan menulis dan Tahniah.
    Sudah di UK ke? Saya di UK sehingga 31 Julai ni. Heem bestnya kalau boleh di sini...
    Mama ju.

    ReplyDelete
  134. Jangan berhenti menulis....jujur saya katakan menjadi supporters awak... Saya rasa sangat dihargai masa meet and greet tu... And you know what i think we are the first school students that got you autograph hehe even nampak yang you rre in rush its really okay kami faham...and masa meet and greet tu i got to know someone ahah so ianya telah mengiratkan lagi silaturahim sesama manusia heheheh

    ReplyDelete
  135. Hai Teme..
    Happy sebab dapat kenal penulisan awak.. saya kenal awak dari seorang kawan yang study in architecture.. dia tahu saya suka membaca setiap buku yang bukan pelajaran.. hehee.. so, she told me about your books.. (penulis jalanan & arkitek jalanan).. saya ada follow teme dekat ig.. always stalk u.. just wondering, how can u be a humble person.. too humble.. every posting dekat your ig mesti ada ucapan thanks for support your penulisan or something wish for your supporters.. or sometimes, u mention it on your ig story.. just know u after I read both of your books.. amazing bruhh.. no wonder laa awak ada ramai supporters yang setia.. (including me)

    Dear Teme..
    Since dah jadi pembaca dan peminat setia penulisan awak, saya excited teramat sangat bila awak announced nak buat sesi M&G with your supporters..
    Unfortunately, the date that you mention... hmm.. I can't be there on that day.. on that time, rasa frust gila bila xdapat join.. menangis tepi bucu katil sebab xdapat meet u even dah buat preoder for your books (impian jalanan & empayar) yang dah confirm akan ada your autograph there.. seriously, murung sekejap bila dapat tahu tuu..
    But.... something was changed my mood...

    Do you know Teme?? Hmm..
    On that day (M&G session), saya dapat your picture from my friend yang kenalkan dengan awak sebelum ny.. rasa teruja ya amat bila tengok gambar tuu.. (xtahu la nak gambarkan macam mana rasa teruja tuu).. after that, I keep following your update on your ig story.. even though u know that u have too many supporters and fans, awak pilih untuk tetap menjadi seorang yang humble.. terlalu humble.. tiba2 rasa jealous dengan everyone yang dapat jumpa awak macam dah xada.. yang ada cuma rasa kagum dengan seorang penulis yang dikenali sebagai Teme..
    How can u change my mood just like that?? Saya pun xtahu.. just impressed with u bruh..

    Buat Teme..
    Dah banyak nasihat awak dalam setiap buku yang awak tulis.. keep positive, keep strong, struggle, humble and many more.. setiap nasihat dan jalan cerita tu adalah untuk menginspirasikan para pembaca buku awak.. so that, I hope u can ignore others (negative person that want u to give up in writing maybe).. memang xmudah untuk buat xtahu jaa sebab every negative words yang orang tu cakap adalah berkaitan dengan diri kita.. but, I know you are strong enough Teme.. awak boleh redah belajar di overseas tanpa biasiswa (with your own money), awak boleh hidup dengan akaun bank yang kosong, awak boleh memberi pada orang lain walaupun dalam keadaan awak inginkan benda tu untuk diri awak sendiri.. so, why bila ada 1 negative thoughts about u, awak terus nak rasa down sedangkan awak pernah lalui lebih banyak perkara yang sukar sebelum ni..
    Saya xcakap awak perlu kuat setiap masa.. but, saya harap kata2 negatif tu xkan dapat mengubah Teme menjadi lemah(patah semangat)..

    Last part for Teme..
    I hope that I can be a writer just like you one day..
    Keep inspired others Teme.. never stop to do that.. because Allah know you well than others..
    AlL the best Teme.. keep humble..
    We (supporters) are always be with u..
    Keep strong brothaaa..

    Sincerely,
    Heart

    ReplyDelete
  136. Sorry.. terlupa nak mention dekat komen sebelum ni.. thanks for writing Teme.. u really make my day..

    Sincerely,
    Heart

    ReplyDelete
  137. biase la tu bang Teme...wat lek2 jeee... stay cool and keep smile..�� don't worry..ALLAHKAN ADA..��

    ReplyDelete
  138. we love you teme πŸ’– we're always beside you πŸ’–

    ReplyDelete
  139. Stay strong Teme ! Ganbatte πŸ’ͺ🏼

    ReplyDelete
  140. Guess what, so many malaysian tht doesnt even read books, is reading your books now. And im one of it. Srsly im not a book worm but, when i read your book, i want to read more bcs one isnt enough πŸ˜‚ i bought pelukis jalanan first ant that time, it was the only book tht u write,and i still remember it was the time when people still dont know who teme abdullah is. Then i brought ur book to school, just to promote your book (im the type of person tht will share if somethjng impress me πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚) and guess what, my whole classmate is now your supporters now!! And im here being too happy bcs im the first in my class ahahhaha. So teme, keep writing!!! You inspires a lot of people, so dont stop writing πŸ’ͺ ps : many of my classmates started to be hardworking and targettjng for a good results after reading ur book. And i never dissapointed to share my book with them bcs they changed to be a better person after reading it and thats enough for me as a repay 😊

    ReplyDelete
  141. Im not the one who lined up to hv your autograph but im so lucky to have a fiance who willingly wanted to sacrifice his time to take your autograph and im happy just for the autograph and i also passed a letter for you (but i forgot to ask him to buy u some present abvsvhahhshs im still cant move on with that 😭) but nvm, i myself will do it one day when u do the m&g again. Btw, even im not there, i feel like im lively being there with all of ur supporters and feeling the vibes of teme abdullah πŸ˜‚ feeling that way, already made me happy :) to teme, i hope you didnt stop writing, bcs your writing inspires a lot of people. I wish you all the best!

    ReplyDelete
  142. Salam..sabar teme,mungkin ada rezeki yg tertunggu pd masa hdpan di sebalik ujian ni..x pe bro slagi rmai yg sokong kau,teruskan berjuang teme!!! Aq pun hrap sgt dpt jumpe kau,tp apakan daya aq tinggal dkt terpencil kelantan je..x bleh nk jumpe kau,ramai lagi peminat kau yg belum ketemu,so rmai supporters kau yg teru sokong kau...semoga kau akn terus success dlm hidup dgn bergaya...be yourself,its the main key utk kekal bergaya...keep your walk sraigth je....hahaha..,betul ke idok grammar nye..apapun terimakasih teme krn sudi berkorban utk peminat..aq gembira utk mnjd peminat kau walaupn hnya mampu support dr blkang...KEEP YOUR EFFORT TO MAKE YOUR OWN LIFE BE MOST MEANINGFUL TO YOU EVER....peace yooo..wslm..#nanti ada buku@lukisan baru update yerr..:-),klau takdir kite jupe den..amiiin

    ReplyDelete
  143. Walaupun saya tak dapat jejak tingkat 5 tu sbb ramai sangat beratur , it's okay I will always support youuuu 😍😍😍

    ReplyDelete
  144. Be patient teme .. Just believe plans of Allah πŸ™‚and don't be sad cause Allah always be there with you. .Good luck teme 😊

    ReplyDelete
  145. Keep Strong Teme! We all the supporters always behind you..*Imagine kitaorg ramai2 pegang banner bertulis TEME THE GREAT HAHA" its okay to rest , but dont quit okay. saranghae

    I hope we will able to meet someday.

    -Future Dentist-

    ReplyDelete
  146. Syurga itu bkn percuma..... Perlukn pengorbanan dan keikhlasan kita dlm mlkkn sesuatu perkara.... Dugaan yg dtg pasti bersebab...Teruskn melangkah wlu diuji krn Allah sntsa memerhati

    ReplyDelete
  147. May Allah bless. #Jalanterus

    ReplyDelete
  148. Lumrah hidup mmg mcm tu , org yg takde di tempat kita mmg mudah berkata apa shj , hadap je lah dgn tenang and kuat , papepun sy bangga dgn setiap pencapaian teme

    ReplyDelete
  149. Teme buat la lagi meet and greet thun dpn..nk sgt jumpa teme..tak dapat selfie pun takpe la..at least dpt autograph πŸ’• :’)

    ReplyDelete
  150. I love all your books, so just ignore all those things! Anyways, can you update this blog frequently pls??? Will love to read more your writing.

    ReplyDelete
  151. It's ok teme, u already did great, keep it up πŸ’• abaikan je yg negatif tu, ur supporter knows u well 😊 \^0^/

    ReplyDelete
  152. Assalamualaikum teme!
    When i first dengar you buat meet&greet event,i was like serious ah dia nak jmpe all of the readers!and rasa nak beli je tiket balik malaysia at the time.tapi kewangan and masa x mengizinkan hehe.so mampu tengok dari jauh but i'm happy for others.all i heard from them are good things only:)
    And i preorder your books right after you posted the link in your story.haha.gigih.mana tahu x ada rezeki jumpa,dpt rezeki buku yg dah disign ke.(cubaan memujuk hati)
    Tapi alhamdulillah i got a sweet surprise from my senior.she went to the M&G,got me your sign,and posted the book to Japan!but sebab dia nervous sgt time tu,dia lupa sebut my name.hehe.tapi serious happy sgt:) and alhamdulillah one of the book yg i preorder tu,ada your sign jugak!
    In exchange for me not getting to meet you,He gives me something just as good in return:)
    I went through almost the same thing as you during my study here.and your book helped me a lot.Kalau teme boleh,i pun boleh!
    Please keep writing and keep inspiring.
    -C

    ReplyDelete
  153. Assalamualaikum Teme!! Alhamdulillah, saya salah seorang supporters awak yg awak sempat sign 2 buku masa meet & greet haritu hehe. Thank you!! Btw, saya ada blog juga. And, Teme lah inspirasi saya utk buat blog hahah. Boleh check kat sini - nuramirahs.blogspot.com lots of love!!

    ReplyDelete
  154. Teme dont worry, we got your back. Jangan risau, biasalah bila kita berjaya sikit orang mula la nak mendengki. Takpe teme we still and always love and support you.

    Your readers.

    ReplyDelete
  155. Teme, kami tetap support anda. Nak sambungan Empayar plsss.

    ReplyDelete
  156. Just think positive and terus kuat πŸ’ͺ.You've a lot of supporter out there .Chill 🀘 xperlu fkr org yg dengki begitu .We need your magic Teme πŸ€™. Teruskan berkarya ❤

    ReplyDelete
  157. "Setiap kesusahan ada kesenangan"
    ��

    Nati teme balik malaysia jgn lupa dtg check gigi okay.In need of patient to graduate

    Future Dentist

    ReplyDelete
  158. teme , disebabkan buku awaklah saya start membaca . dulu tak suka membaca langsung weh . kalau belikan novel pun , bagi 10 tahun pun tak terbaca . memang tak suka membaca sebab rasa bosan. tapi ntah laaa . sejak baca buku teme , rasa macam ada persamaan . sy jenis selalu termenung fikirkan macam mana nak bangkitkan bangsa & agama sendiri . so ada la jugak point point yang terdetik dalam hati . then bila baca buku teme rasa macam " eh ada jugak orang yang fikir macam apa yang aku fikir " . sejak tu , hati tu ada jugak terdetik macam nak mencari titik persamaan . mybe kita boleh berkongsi ilmu ? tapi taktau macam mana nak luahkan sebab teme pun dah digelar public figure . so memang mustahil lah untuk teme notice orang macam aku ni . tapi memang aku berharap sangat untuk mencari ilmu tu even aku ni jauh sangat dengan teme . aku ni budak sekolah lagi , mana layak untuk kongsi ilmu dengan teme. selalu tertanya tanya macam mana aku nak dekatkan diri untuk share kebaikan macam ni . ada jugak dm teme , tapi huhuhu . memang mustahil lah untuk teme reply kan ? harap teme baca lah komen ni & notice me tao tao tao !

    ReplyDelete
  159. aku dari tak suka melukis langsung tetibe boleh suka melukis disebabkan teme . dari tak suka membaca langsung , tetibe boleh suka membaca disebabkan teme . masha Allah . rupanya aku ni ada bakat cuma tak diasah je . terima kasih sebab slalu bagi kesedaran . malaysian need you . keluarkan buku bebanyak okay ?

    ReplyDelete
  160. Zaria Abdullah21 June 2018 at 04:30

    Dear Teme, anugerah Allah jgn kamu sia2kan. Saya doakan saudara terus sukses. Pada saya tak jumpa penulisnya takpe yang penting isi kandungan bukunya boleh jadi panduan atau hiburan utk peminat2nya. Selamat maju jaya dan jgn lupa kedua ibubapa awak ya.

    ReplyDelete
  161. the best writer is who write from their heart. pls dont give up, teme. ganbatte

    ReplyDelete
  162. saya la yang fon terpadam dlm lif tu huhuhuhu sedihhhhhh tapi terima kasih la ek ingat lagi hehe , goodluck in future teme !

    ReplyDelete
  163. Cerita teme ni nak serupa macam cerita empayar..sseorg yg suka nak jatuhkn org lain smata mata untuk raih pangkat or suppoters..x pyh endahkan smua negative vibes just be yourself..dan saya mnghrpkan masih ada empayar yg kedua atau ketiga untuk dibaca dn diambil ibrah..thanks teme..😌

    ReplyDelete
  164. It’s okay Teme! You have us who always support you and love you! Stay strong, and thank you for everything that you’ve done to us! We purple you a lot πŸ’œπŸ’œ

    ReplyDelete
  165. Macam tak percaya Teme update blog πŸ˜… Jenuh baca sampai habis. Good job Teme. Terkejut bila tahu Teme setuju untuk sesi ni, dan lega bila Teme masih kekalkan identiti tersendiri. Teruskan berkarya πŸ˜ŠπŸ‘πŸ»

    ReplyDelete
  166. Pernah tak u follow someone on socmed sebab suka tengok post dia, and then u feel motivated by just reading what that person wrote on that time? Youre that kind of person to me. And masa buku awak mula2 keluar tu, terkejut weh sebab taktahu pun u ni actually penulis. (Time ni sis sabar je sebab banyak spoiler kat semua tempat and i nak baca sendiri buku yg u tulis tu) to me, youre nice in yr own way. so takpa, manusia yang dengki memang takkan pernah habis, and keep on motivating yrself to be successful teme. Sebab youre a freaking highly independent gila nak mampos i literally selalu compare myself with u which i rasa kadang2, bagus jugak...terdorong untuk jadi bagus, u cam inspiration lah HAHAHAHA & pls jangan rasa down. You make a lot of people feel happy already :) so keep on doing what youre good at, which is improving yrself to be better. And youre better than the person who talks bad abt u for sure. Gdluck teme!
    -yours sincerely, minah yg pergi meet and greet tapi tak sempat jumpa tapi sempat jumpa kawan baru :') ps: one day, i'd love to have yr signature in all of my book. Hihi ok byeeeeee

    ReplyDelete
  167. Bismillahirrahmanirrahim
    Hmm saya seorang Abdullah. Nak kata saya ni peminat tegar Teme, x jugak la sbb saya x pernah lagi baca buku Teme. (But seriously memang teringin sgt nak bace tapi x berkesempatan sbb bnyk lagi buku x khatam πŸ˜…, insyaAllah one day saya akan baca jugak buku Teme). Saya tau psl Teme pun bila one of my friends punye la excited dpt jumpa Teme time meet and greet tu. So dia buat post psl Teme, cerita serba sedikit psl Teme. Dri situ saya kenal Teme, start stalk sikit2 psl Teme. Buku2 Teme saya dah nmpak org bace sejak dri saya sekolah lagi, tapi saya x bace pun la, saya pun xtau kenapa. Tapi bole kate time tu fenomena jugak la buku "Pelukis Jalanan" tu. So ape yg saya cuba nak smpaikan adalah, even saya x tau bnyk psl Teme, tapi jujur saya ckp Teme memang memberi inspirasi kpd ramai org, termasuk saya yg baru tau psl Teme. Knowing someone thought about u the way "si penulis" tu, saya rase itu adalah sesuatu yg sgt x adil dan x profesional. Tapi mls la saya nak ckp bnyk psl tu (kang termengumpat pulak πŸ˜…) Tapi untuk berperasaan mcm mane yg Teme rase tu adlh normal, ye la, sape x mrh bila ade org lain ckp buruk psl kita, dekat public pulak tu. Kalau benda tu betul pun kita dah marah, apetah lagi bila benda tu salah ye dok? So mcm org lain ckp, just let it be, mulut org sape bole tutup kan? Tapi apa yg saya hrp sgt dri Teme, saya yakin Teme bukan calang2 org, bukan org biasa2, pemikiran Teme sgt2 matang. Bila Teme persoalkan ttg sikap msyrkt kita, itu adlh slh satu cara utk Teme betulkan sikap kita yg x elok. Saya kagum dgn cara Teme bertindak bls dgn buat post psl ni, menyedarkan pembaca betapa perlunya sikap profesional tu, and jgn asyik nak cari slh org je sedangkan kita x de kat tempat dia. Saya salute dgn prinsip utk x aibkan dia. X sume org bole buat camtu lagi2 bila tgh marah. So keep on dgn sikap mcm tu, sbb tu bole jadi teladan buat org lain yg tgok mcm mane Teme handle benda ni. And saya yakin, Teme boleh buat something utk ubah sikap msyrkt kita yg slalu bash2 org lain, nak tegur org but not in good ways, and suka jaja kesalahan org kat satu dunia. Handle this with care, please help our people to change to be better~ πŸ™πŸ»
    Papepun, jgn sedih2, coz u always inspired other people, even dlm sekecil2 perkara. Sabar dan sabar, Allah sentiasa bagi ganjaran buat hambaNya yg bersabar. Nak hukum org, bukan kerja kita. Fighting! πŸ’ͺ🏻

    ReplyDelete
  168. keep strong teme ! πŸ’ͺ jadikan negatives vibes tu sebagai pendorong teme untuk terus berjaya. teme dah capai tahap berjaya la tu sbb ada org dengki dgn teme. 😊

    ReplyDelete
  169. Temeeeeeeeeee!!!!! Kirim salam Ahmad. Haha. Ttbe. From: Terengganu-ian. Wek.

    ReplyDelete
  170. Don't worry Teme , keep strong . There are thousands of supporters behind you . We will always be with you .

    ReplyDelete
  171. Salam..selamat hari raya,teme&all"s.:-)
    Fight in your own ways,own style,and own mind..but not forgot your attitude and ALLAH..

    ReplyDelete
  172. Please buat meet & greet at pwtc lagi next year! Tak sempat jumpa tahun ni sebab tak pergi pwtc masa tarikh tu😭

    ReplyDelete
  173. Waktu Teme announce akan ada greet&meet,srs terkejut. Dalam otak dah fikir macam mana dia nak sign? Dia pakai topeng ke? Topeng apa? Topeng bentuk aiskrim ? Ultraman? Muat ke muka dia? Tu kan topeng kanak2 ? HOW? Masa greet and meet day haritu,saya ada kelas tambahan kat sekolah jadi tak dapatlah join huhu. Tak keruan dibuatnya, tangan ni gatal je nak insta sbb nak tgk teme ada up igstory tak ��Saya ada kirim kat kawan yg pergi pbakl tu suruh belikan buku dan passkan surat tapi dia belikan buku je nak pass surat tak mampu, ramai sangat nanti dia tertinggal bas pulak so saya pun ok je. Dapat buku pun dah kira elok! Disebabkan tak dapat pergi, saya mulakan sesi menge-stalk pembaca pembaca yang bertuah. Tengok dorang pi pun buat saya gembira (+jealous) hahaha. Masa scroll tu ada lah jumpa tweet tweet yang em ... tahu tahu jelah. Ikutkan hati masatu nak aje reply, marah orang tu. Bila fikir semula, nanti gaduh gaduh tiba tiba viral lagi payah. Bertambah la topik dorang nak kutuk-kutuk Teme. Jadi saya pun tarik nafas dan cepat-cepat tekan back sebelum saya reply tweet tu. Kalau gaduh nanti bukan air muka saya je yang jatuh, yours and the others pembaca would be the same too. If you are having a hard time rn, cheer up. Stay strong. You'll get through this. Whatever bad things they said, it's trash. Have an ice cream to cheer you up, Teme suka ice cream Pralines and cream haagen danz kan ? Buy yourself one and eat. Terima kasih sebab banyak berkorban untuk cuba puaskan hati pembaca Teme. You have done a lot and we all appreciated it. All I could say is thank you so much. Semoga Allah selitkan kegembiraan dalam kehidupan setiap hari, murah rezeki, diberi keberkatan umur serta kesihatan yang baik untuk Teme& ahli keluarga& Ahmad. Buat dua insan istimewa ini, moga sentiasa dicucuri kasih sayang dan dilindungi oleh Allah. It's not too late kan to say Selamat Hari Raya ! �� Idk if you will read this but hi hahaha. I read lot but never had a favourite author. You are the first. Thank you agaain, Teme.

    ReplyDelete
  174. Be strong Teme!

    ReplyDelete
  175. No matter what happens, Allah is with you! La tahzan innAllaha ma'anaπŸ’• mengadulah pada Allah teme☺️ Allah maha tahu akan perancangannya dan apa yg terbaik buat kita😘

    ReplyDelete
  176. Eidul fitr mubarak Teme !!!! 😊😁

    ReplyDelete
  177. Walaupun saya tk dpt dtg meet and greet hritu, tp saya tau betapa seronoknyaa kami2 ni bila dpt jumpa teme depan2. Semoga teme tabah yee πŸ’ͺ kami sntiasa di belakang teme. Jangann risauu tau.

    ReplyDelete
  178. Thanks for the hardwork...ada tips tak camne nak dpt like atau reply Teme kat Twitter..lol...

    ReplyDelete
  179. teme buat lagi ye meet and great session.. haritu saya tak pergi pun.. dan tak tahu pun.. menyedihkan betul laa saya ni.. harap teme buat lagi session macam ni

    ReplyDelete
  180. Assalamualaikum teme, ingatkah teme dengan dialog ini,
    "6480, masalah di madrasah ini hanyalah masalah kecil. Tidak mungkin aku menggunakan kedudukanku untuk menjatuhkan seseorang. Itu kurang mencabar. Hahaha," balas 8492 dengan nada bergurau
    Niat seseorang nak menjatuhkan teme terbuktilah bahawa teme lebih hebat berada di atas. Biarlah dia berkata.
    Jangan biarkan 10 saat yang diguna.untuk sakiti teme, merosakkan 86400 yang teme ada :)
    Ikiy ada 10 ribu aiskrim, org amik 10. Takkan ikiy nak marahkan :-)
    Dah takmau sedih2, nanti tak cute dah teme saya ni.
    ~SNA

    ReplyDelete
  181. I tengok all yr story before m&g tu teme. I tahu you risau sangat you akan mengecewakan supporter you, even i pon terkejut bila you kata buku preorder you kene order lima kali ganda dari expectations korang. I be like "tak penat ke teme nak kene sign all the book? Kesian ilerr" . Just let you know that all yr supporters know how struggle you are on that day :) you doing great teme walaupon i dapat follow the whole story thru yr instastory and yr supporter instastory on the day m&g dilangsungkan. Sebab kita manusia kan? Kita tak kacau orang pon orang kacau kita, tapi jangan layan sangat eh haters tu. Lamalama nanti dia diam lah tu sebab takde orang peduli pon dekat orang yang busuk hati ni. I geram and i try nak jaga katakata i. Stay strong k teme. Nanti tak kacak dah kalau sedihsedih. Gn btw ;)

    ReplyDelete
  182. Haters benda biasa teme. Matlutfi pon penah kene mcm hang, but he once said “since they don’t follow my writing, why should i be concerned about them either” ..so chill je biaq pi depa tu

    ReplyDelete
  183. Salam teme :)
    saya tak pernah baca buku-bukut teme tapi tertarik dengan post yang lalu dekat timeline sampailah terbawa ke page ni, apapun tahniah atas kejayaan saudara dan team dalam menjayakan meet and greet yang lalu, saya doakan semoga teme akan lebih berjaya pada masa akan datang despite ada orang yang cuba untuk buruk-burukkan teme. Semoga dipermudahkan urusan ke hadapan & teruskan pertahankan kerja keras awak & iA the truth will reveal sooner or later, stay stronggg!

    ReplyDelete
  184. Keep patient teme. Dunia ni ada mcm2 jenis org. Kita tak boleh kawal. Jangan fikir sgt org yg ckp negatif. Yg positif lg ramai kan. Im so sad sbb tak dpt dtg meet and great teme atas sbb2 tertentu. Kwn2 saya excited dh suruh saya pergi tapi tu la, takde rezeki lah nak jumpa haha. Serius rasa nak murung je aritu tgk org ramai post gmbr dgn teme hahaha tapi tak boleh la sampai mcm tu skali kan sedih hehe. Thanks sbb dh tulis buku2 yg bagus. “Im not into reading books, but i love read books written by Teme” - ayat masa saya buat speech eng haritu hahaha good luck in future teme! Moga terus istiqamah dlm membuat kebaikan

    ReplyDelete
  185. Teme pls be strong!πŸ’ͺ Allah s.w.t. knows the best plan for youπŸ’―πŸ€—☺πŸ™‚

    ReplyDelete
  186. teme abdullah...
    your books make me exciting very well..
    dont care about the person that dont have any heart..
    last but not least..
    selamat maju jaya..😊

    from:a lonely person

    ReplyDelete
  187. i love you lillahi Ta'ala��

    ReplyDelete
  188. Teme pls update your blog!πŸ€—πŸ€©

    ReplyDelete
  189. Ya Allah Teme😭 anda lagi mahal daripada mahalnya seorang perempuanπŸ˜”

    ReplyDelete
  190. �� Jika ku air wudhukmu menjadi serimu dalam lima waktu,
    Jika kau kuat percaya akulah jodohmu jagamu selalu... �� ✌����

    ReplyDelete
  191. i love your works, inspire me. keep it up πŸ’ͺ

    ReplyDelete
  192. Teme,
    Semoga terus menjadi inspirasi dam berjaya di dunia dan akhirat
    -F13-

    ReplyDelete
  193. Semoga berjaya in whatever you do.. Thank you for your inspiring books..

    ReplyDelete
  194. The untold story...Aku suka satu kedai ni..kedai color merah. Tp bkn kedai kepsi tu. Tp kedai buku popular. Msa jln2 dlm kedai buku tu,ttarik cover buku wrna putih btajuk 'pelukis jalanan'. Sy ttarik dgn tajuk buku tu tnpa mbaca isi kndungannya. Pasal lukis2 ni sy suka..sama ada kbetulan atau x,jln crta buku tu sy simple tp senang hadam dlm kpla sy. Huhu.. Sy ni penakut.tp sudi dtg utk jumpa penulis misteri ni..sorang2 pulak tu dr jauh dtg pwtc..xde idea pun cmna tmpt tu n dmna...wlupun rsa tdk dkesan kewujudan sy dpesta buku tu,tp xpalah. I always hide appreciation.. Tq for the signature. Keep it up.. Hehe dlm hati sy..'rupanya teme ni bkn robot,teme ni manusia. Dy pun pnh jd beginner mcm sy.apa slhnya klu sy jga ingin bjya sbg pnulis mcm dy'...
    InsyaAllah.. Be wise,humble,simple and brave..

    ReplyDelete
  195. Tq dgn bku yg amat mmberi inspirasi 😍 ..smoga sntiasa dberikan kkuatan. Jngn pdulikan haters πŸ˜‚ ksih angin2 ja ..

    ReplyDelete
  196. I know Teme takkan nampak pun komen ni huhu. Tapi just satu benda nak komen, everytime I read your books or penulisan encik mesti akan ada satu benda yang terdetik dalam hati "Haih teme, can you just stop being too kind. Jangan kisah apa orang kata, yourself is more important than others. It's not selfish but it's self love"
    Saya ada kawan macam Teme, asyik terlalu fikirkan apa orang fikir. Penat nasihat dia untuk jangan overthinking, jangan terlalu berusaha nak puaskan semua orang, because no one pun yang dapat puaskan semua orang, I always said to her untuk pedulikan apa orang kata.
    But yeah itulah diri dia. Setiap kali ulang balik baca karya Teme mesti asyik kaitkan dgn kawan saya. huhu

    Itu je nak cakap, jangan terlalu fikir apa org kata and jangan terlalu berusaha untuk puaskan orang.
    Peace✌️
    Geram betul dengan kawan saya tu eishh sama lah geram bila tgk Teme terlalu baik macam tu jugakkk.. huhu

    Teme takkan baca, tapi still nak luah
    hehehe

    ReplyDelete

Hai. It's me, Teme. I'm sorry if you have to go through word verification before posting comment(s). I received tonnes of spam comments lately. I had to turn the word verification on πŸ˜•. I'm sorry. Jangan jemu untuk komen tau!

HOT POST!!