Teme's GANG

aku dah BERTUNANG, aku ada HAK?

Assalamualaikum :)
alhamdulillah berjaya siapkan post ni walaupun sedang menjalini BTN (Biro Tata Negara)
huh? korang tak tahu ke BTN ni? BTN ni kem untuk melahirkan muslim-muslim yang warak, alim lagi thabat dalam memperjuangkan agama Allah... heh heh heh heh heh heh....
tolong percaya

ehem.. kita teruskan dengan perbincangan kita pada hari ini..
moga rakan-rakan yang berkongsi serba sedikit dapat mengubah keadaan yang seakan-akan jahiliyyah ini di bumi Malaysia.. InsyaAllah...








 *tak menjawab soalan*



Ya sahabat.. 
syaitan akan cuba macam-macam untuk memesongkan kita..
dia tak macam kita, cepat berputus asa.. dia akan berusaha semai benih jahiliyyah dalam diri kita walaupun iman kita sedang tumbuh...
ayuh, kita sama-sama tinggalkan budaya macam ni...
  • nak bertunang? boleh.. baguslah tu, anda berusaha untuk membina keluarga dan memperbanyak umat Rasulullah, tapi jangan lama-lama kerana berpotensi hati terluka (aichehhhhh)..
  • nak keluar dengan tunang? boleh.. pastikan ditemani mahram wanita, pastikan tidak timbul fitnah dan sedar yang anda takde apa-apa ikatan lagi!! tujuan yang tetap dan jelas iaitu untuk 'kenal' bukan lebih-lebih..
  • nak sweet-sweet kat facebook/twitter etc? boleh berserta penampar laju-laju dari teme dan rakan-rakan...


dan ini untuk kaum Adam.. yang bakal menjadi pembimbing dan imam... (grrrrr.. marah ni)
Apa definisi tunang bagi anda? Boleh keluar berdua bersama? Fikirkan, bila kita keluar dating, Rasulullah atau Syaitan yang gembira? matlamat anda nak gembirakan siapa? anda ummat siapa?
Sedar atau tidak, dalam tekad kita nak jadi 'imam', nak bimbing 'bakal isteri' ke syurga, kita biadab dengan bakal ibu & bapa mertua kita.. Lebih serious jika biadab dengan garis panduan Allah..
Dosa 'tunang' itu (jika melanggar batas) masih ditanggung bapanya, bukan kita! Kita takda hak untuk menambah dosa bapanya, yang sekaligus menyumbang ke neraka..
Sama-samalah kita saling menegur, hidup untuk sama-sama ke syurga kan? insyaallah.. :)

Dari Ustaz Nouman Ali Khan... (tak jumpa kat masjid-masjid Malaysia sebab beliau ustaz dari USA, so takyah cari)

  • jika menaruh hati pada seseorang, lanjutkan pada ibu dan bapa muslimah tersebut, jika dua-dua pihak bersetuju, percepatkan pernikahan..
  • jika pihak wanita tidak bersetuju, lari jauh-jauh dan jangan menaruh harapan kerana ianya akan mendatangkan beban yang hebat pada diri dan hati anda.. (aicehhhhhh.....)




so... macam mana nak mengelakkan hubungan yang Haram? jawapannya, proceed kepada hubungan yang Halal.. wakakakakaka...
tak kelakar ke? fine.... maaf...
Allahualam
~assalamualaikum~

11 comments:

  1. salam. tak nak terbitkan komik? mesti laku punyaa!! :)

    ReplyDelete
  2. hahaha..

    nice teme..suka dengan penceritaan kartun dakwah teme ni..dan ending dengan kekelakaran..

    moga bermanfaat utk saya dan semua:-)

    ReplyDelete
  3. nice teme. your entries mmg meresap terus dalam hati. teruskan berkarya dan berdakwah :)

    *terus scroll up balik lepas baca komen teme kt ats. :P

    ReplyDelete
  4. Haha. Mestila beli. Senior sendiri hebat melukis. Mestii junior pulun beli dulu!! Abeh suma doodle kami baca. Seronok, kelakar, tapi tetap ada msg!! :)

    ReplyDelete
  5. Haha. Mestila beli. Senior sendiri hebat melukis. Mestii junior pulun beli dulu!! Abeh suma doodle kami baca. Seronok, kelakar, tapi tetap ada msg!! :)

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. Hör mir zu, du musst deine Zeichnungen als Comics publizieren. :)

    ReplyDelete
  9. sejak dr first time aku jumpa blog kau untuk artikel nur jumaat KYUEM, aku still continue follow blog kau untuk artikel2 kau yang seterusnya, "best" satu pujian unutk kau. insyaallah, teruskan kerja2 dakwah kau

    ReplyDelete
  10. Engagement is always temporary, proceeding with the Nikah which is for eternity (world&hereafter) =)The cartoon is funny but the message is conveyed. Thumbs up!

    ReplyDelete
  11. Okay , this blog is awesome , thank you . dalam menyemai semarak dakwah ni , kite msty guna jln pling kreatif , mekasih utk ilmu wa pencerahan , ^_^

    ReplyDelete

Hai. It's me, Teme. I'm sorry if you have to go through word verification before posting comment(s). I received tonnes of spam comments lately. I had to turn the word verification on 😕. I'm sorry. Jangan jemu untuk komen tau!

HOT POST!!